Европейската комисия (ЕК) не е достатъчно убедена, че средствата от ИСПА не са изложени на риск от неправилно усвояване или измами. Това се посочва в писмо на генералния директор на Главна дирекция "Регионална политика" Дирк Анер до финансовия министър Пламен Орешарски публикувано по-рано днес, информира Дневник.bg. Текстът на писмото е публикуван на страницата на финансовото министерство.
В него се посочва, че плащанията по проекта за изграждане на магистрала "Люлин" в отсечката Околовръстен път на София - Даскалово и техническа помощ за изработване на проекти по трансевропейската транспортна мрежа в България (ТЕН) са спрени още през януари тази година. Според ЕК Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ) не е успял да установи стабилни системи за контрол и управление на средствата от кохезионния фонд, които да гарантират законност на процедурите за обществени поръчки. Средствата по Оперативна програма "Транспорт" за изграждане на пътища са над 1 млрд. евро.
ФРПИ е единствен бенефициент по цялата приоритетна ос по Оперативна Програма "Транспорт" за периода 2007-2013 г. с бюджет от повече от 1 млрд. евро. Според ЕК неприемливо е да се продължат плащанията при наличието на дори най-малките съмнения за почтеността на пътния фонд, като се има предвид размера на слабостите, които са открити при текущите проекти по кохезионния фонд, случаите на измама и конфликт на интереси.
ЕК има задължения към европейските данъкоплатци, включително и българското общество, да осигури, че бюджетът на кохезионните фондове се харчи по предназначение и всякакви възможни нередности да бъдат предотвратени, открити и поправени. Ако средства се загубят в резултат на грешка или небрежност от страна на българското правителство, то то ще бъде отговорно за компенсацията на тези средства в общия бюджет на ЕС.
За да се премахнат забраните, ЕК очаква:
- Допълнителни разследвания да определят дали наистина е имало конфликт на интереси при усвояването на средствата. Да се докаже, че нито една от процедурите за снабдяване и нито един договор не са довели до злоупотреби със средства от кохезионния фонд.
- Да се изготви нов детайлен план за действие на фонд РПИ, който да наблегне на всеки от недостатъците посочени от KPMG във връзка с проектите по кохезионния фонд. Този план за действие трябва ясно да показва поправителните мерки, които са решени, с точни и реалистични срокове за прилагането им. Впоследствие българските власти трябва да предоставят потвърждение на приложените мерки, така че службите на ЕК да могат да направят одит на резултатите.
- Да се направи доклад с описанието на системите за управление и контрол във фонд РПИ, след като преструктурирането на фонда е приключило.
***
От Министерството на финансите посочват, че по първия въпрос правителството вече е взело решение за възлагане на допълнителен одит на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ) от страна на KPMG.
По втория въпрос е одобрен актуализиран план за действие за засилване на системите за управление и контрол на ФРПИ, като вече са изпълнени и конкретни мерки от него: приети са промени в Закона за пътищата, които предвиждат преструктурирането на ФРПИ в Национална агенция "Пътна инфраструктура", подчинена на Министерски съвет, назначен е нов изпълнителен директор на агенцията и се работи по подзаконовите нормативни актове.
За решаване на третия проблем, поставен в писмото, правителството планира мерки за укрепване на системите за управление и контрол, които са отразени в актуализирания план и са част от цялостния План за изпълнение на мерките, свързани с управлението на средствата от ЕС, одобрен от Министерски съвет на 07.08.2008 г.