Днес Европейската комисия прие стратегическа визия за политиката на ЕС за защита на потребителите за идните години.
Изградена около четири главни цели, Европейската програма за потребителите е насочена към повишаване на доверието чрез по-голяма сигурност за потребителите, по-големи познания, по-активно правоприлагане и осигуряване на средства за правна защита, както и адаптиране на правата на потребителите и политиките в тази област към промените в обществото и в икономиката. Програмата също така представя редица ключови дейности, които трябва да бъдат осъществени до 2014 г.
Разходите на потребителите възлизат на 56% от БВП на ЕС и това показва в колко голяма степен те могат да стимулират европейската икономика. Само уверени потребители с реални права могат изцяло да използват потенциала на единния пазар и да насърчават новаторството и растежа. Именно заради това е разработен стратегическата визия за защита на потребителите, съобщават от ЕК.
"Осигуряването на по-големи права на 500-те милиона потребители в Европа ще допринесе в решаваща степен за растежа на европейската икономика“, заяви комисарят по здравеопазването и защитата на потребителите Джон Дали.
Основните цели на стратегията са:
- По-голяма сигурност за потребителите: за стоки, услуги и храни, укрепване на регулаторната рамка и осигуряване на по-ефикасно наблюдение на пазара.
- По-големи познания: за да се справят с нарастващата сложност на пазарите, където потребителите се нуждаят от точните средства и информация, за да разбират всичко необходимо — от реалните разходи за потребителските кредити до намиране на компетентния орган, до който да се подаде жалба. Това е важно както за потребителите, така и за търговците, а ролята на организациите на потребителите е от ключово значение.
- По-добър контрол и осигуряване на средства за правна защита, без които правата не могат да съществуват на практика. Това е от още по-голямо значение с оглед на обстоятелството, че вредата за европейските потребители в резултат на проблеми, водещи до подаване на жалба, се изчислява на около 0,4 % от БВП на ЕС. Важна роля в тази връзка играят мрежите за прилагане на законодателството за защита на потребителите.
- Съобразяване на политиката с промените в обществото и гарантиране на нейната връзка с ежедневието: с цел адаптиране на правата на потребителите към цифровата ера и справяне с проблемите, които срещат потребителите онлайн; за да се отразят нуждите на уязвимите потребители; за да се улесни устойчивият избор.
Програмата подкрепя потребителските интереси в следните ключови сектори:
- Храни: с цел гарантиране на устойчивост и безопасност.
- Енергия: така че потребителите да могат да получат на либерализирания пазар най-доброто качество предвид вложените средства и да управляват по-добре своето потребление на енергия.
- Финанси: с цел защита на финансовите интереси на потребителите и за да им се предоставят необходимите инструменти за управление на техните финанси.
- Транспорт: с цел адаптиране на законодателството към съвременните модели на пътуване и подкрепа за устойчивата мобилност.
- Цифрови технологии: с цел да се разрешават проблемите на потребителите и да се гарантира тяхната защита онлайн.