Европейската комисия (EK) предлага методи за измерване на екологичните характеристики на продукти и организации, които да бъдат валидни за целия ЕС. Комисията насърчава държавите-членки и частния сектор да ги прилагат.
Според Комисията в момента предприятията, желаещи да подчертаят екологосъобразността на своите продукти, са изправени пред редица пречки. Компаниите, които избират между няколко метода, насърчавани от правителства и частни инициативи, често са принудени да заплащат многократно повече за предоставянето на екологична информация. Те също така се изправят и пред недоверието на потребителите, объркани от твърде много етикети с информация, които затрудняват сравняването на продуктите, заявяват от европейската институция.
По данни на посленото проучване Евробарометър относно екологичните продукти, 48 % от европейските потребители се объркват от потока от екологична информация, която получават.
Няколко браншови обединения също така са призовали към създаване на общоевропейски подход, изграден върху научно обосновани оценки и анализ на жизнения цикъл, валидни за целия ЕС, съобщава ЕК. Те са изразили опасения, че наличието на множество инициативи на национално равнище е в противоречие с принципите на единния пазар и води до объркване на потребителите и увеличаване на разходите за промишлените предприятия.
"За да насърчим устойчивия растеж трябва да гарантираме, че продуктите, произведени при най-ефективно използване на ресурсите и най-малко въздействие върху околната среда, са известни и лесно разпознаваеми", заяви комисарят по въпросите на околната среда Янез Поточник.
Днешното предложение — съобщение относно изграждането на единния пазар на екологични продукти и препоръка относно използването на методите, според ЕК ще доведе до предлагането на съпоставима и надеждна екологична информация и създаването на атмосфера на доверие сред потребителите, бизнес партньорите, инвеститорите и други заинтересовани страни сред стопанските предприятия.
Предложението на Комисията включва следните точки:
- съдържа два метода за измерване на екологосъобразността през целия жизнен цикъл на продуктите — продуктовия отпечатък върху околната среда (ПООС) и организационния отпечатък върху околната среда (ОООС);
- препоръчва доброволното използване на тези методи от държавите членки, предприятията, частните организации и финансовата общност;
- обявява тригодишен период на изпитване за разработване на специфични правила за отделни продукти и сектори чрез процеси, ангажиращи множество заинтересовани страни, както и разпоредба, която дава възможност на организациите, използващи други методи, също да ги оценят;
- осигурява принципи за оповестяването на екологичните показатели като прозрачност, надеждност, пълнота, съпоставимост и яснота;
- подкрепя международните усилия за постигане на по-добра координация в методическото разработване и предоставяне на данни.
В края на март тази година ЕК представи пакет инициативи, предназначени да намалят разходите по регистрирането на марките в ЕС, като същевременно направят процеса по-надежден и предсказуем.
Припомняме, че в Европейския съюз вече е напълно забранено изпитването на козметични продукти върху животни. Пълната забрана влезе в сила на 11 март.