ЕК иска единни методи за екологосъобразност на продуктите

09.04.2013 | 15:42
по статията работи: Петя Бързилска
Почти половината от потребителите са объркани от екологичната информация, която получават, сочи проучване на Евробарометър
ЕК иска единни методи за екологосъобразност на продуктите
Снимка: Sxc.hu

Европейската комисия (EK) предлага методи за измерване на екологичните характеристики на продукти и организации, които да бъдат валидни за целия ЕС. Комисията насърчава държавите-членки и частния сектор да ги прилагат.

Според Комисията в момента предприятията, желаещи да подчертаят екологосъобразността на своите продукти, са изправени пред редица пречки. Компаниите, които избират между няколко метода, насърчавани от правителства и частни инициативи, често са принудени да заплащат многократно повече за предоставянето на екологична информация. Те също така се изправят и пред недоверието на потребителите, объркани от твърде много етикети с информация, които затрудняват сравняването на продуктите, заявяват от европейската институция.

По данни на посленото проучване Евробарометър относно екологичните продукти, 48 % от европейските потребители се объркват от потока от екологична информация, която получават.

Няколко браншови обединения също така са призовали към създаване на общоевропейски подход, изграден върху научно обосновани оценки и анализ на жизнения цикъл, валидни за целия ЕС, съобщава ЕК. Те са изразили опасения, че наличието на множество инициативи на национално равнище е в противоречие с принципите на единния пазар и води до объркване на потребителите и увеличаване на разходите за промишлените предприятия.

"За да насърчим устойчивия растеж трябва да гарантираме, че продуктите, произведени при най-ефективно използване на ресурсите и най-малко въздействие върху околната среда, са известни и лесно разпознаваеми", заяви комисарят по въпросите на околната среда Янез Поточник.

Днешното предложение — съобщение  относно изграждането на единния  пазар на екологични продукти и препоръка  относно използването на методите, според ЕК ще доведе до предлагането на съпоставима и надеждна екологична информация и създаването на атмосфера на доверие сред потребителите, бизнес партньорите, инвеститорите и други заинтересовани страни сред стопанските предприятия.

Предложението на Комисията включва следните точки:

  • съдържа два метода за измерване на екологосъобразността през целия жизнен цикъл на продуктите — продуктовия отпечатък върху околната среда (ПООС) и организационния отпечатък върху околната среда (ОООС);
  •  препоръчва доброволното използване на тези методи от държавите членки, предприятията, частните организации и финансовата общност;
  • обявява тригодишен период на изпитване за разработване на специфични правила за отделни продукти и сектори чрез процеси, ангажиращи множество заинтересовани страни, както и разпоредба, която дава възможност на организациите, използващи други методи, също да ги оценят;
  • осигурява принципи за оповестяването на екологичните показатели като прозрачност, надеждност, пълнота, съпоставимост и яснота;
  • подкрепя международните усилия за постигане на по-добра координация в методическото разработване и предоставяне на данни.

В края на март тази година ЕК представи пакет инициативи, предназначени да намалят разходите по регистрирането на марките в ЕС, като същевременно направят процеса по-надежден и предсказуем.

Припомняме, че в Европейския съюз вече е напълно забранено изпитването на козметични продукти върху животни. Пълната забрана влезе в сила на 11 март.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...