ЕК критикува начисляването на непрозрачни банкови такси

23.09.2009 | 17:13
по статията работи:
Таксите за обслужване на банките в България са най-ниски в целия ЕС, твърди доклад на Еврокомисията
ЕК критикува начисляването на непрозрачни банкови такси

Съществуват широко разпространени проблеми с начина, по който банките информират и съветват клиентите си. Конкретните проблеми включват информация, която много често е трудна за разбиране, непрозрачни банкови такси, проблеми с предоставянето на съвети и ниски нива на смяна на обслужващата банка.Това се казва в публикуван днес доклад на Европейската комисия, посветен на финансовите услуги на дребно.

Докладът описва структурите за определяне на тарифите по текущите сметки като „твърде непрозрачни, като така е почти невъзможно за потребителите да знаят колко плащат и да сравняват различни оферти."

При 66% от проучваните банки банковите такси са толкова неясни, че експертите съставители на доклада е трябвало да се обръщат за допълнителни разяснения към банката, за да установят истинските разходи за обслужването на дадена банкова сметка. Австрия, Франция, Италия и Испания се представят зле що се отнася до прозрачността и са сред най-скъпите държави в сферата на банковите услуги. Пазарът на ЕС е фрагментиран, като така потребителите са лишени от предимството, предоставяно от вътрешния пазар на ЕС. Само 9% от потребителите в ЕС са сменили текущите си сметки през периода 2007-2008 г.

Комисарят на ЕС по въпросите на потребителите Меглена Кунева заяви: "Банковите структури в сектора на дребно проявяват нехайство спрямо потребителите. Съществуват много доказателства, че се нарушават основни потребителски принципи чрез проблеми, които са свързани със сложно ценообразуване, скрити начислявания на такси или предоставяне на информация, която е неясна и непълна. Банките трябва да внесат порядък в собствения си двор заедно с възприемането на промяна в манталитета относно начина, по който се отнасят към клиентите. Властите в държавите-членки пък трябва да изпълнят своето задължение да прилагат законодателството на ЕС, свързано с потребителите".

Комисарят по вътрешния пазар Чарли Маккрийви коментира: "Този мониторинг на потребителския пазар показва трудностите, срещани от потребителите при ползването на финансови продукти и услуги на дребно. Комисията е решена да се бори с тези проблеми. Това означава налагането на прозрачност, съпроводена от разбираема и сравнима информация, и определянето на основни правила за осъществяването на бизнес. Тъй като гражданите на Европа продължават да усещат последиците от икономическата криза, тази задача придобива още по-голямо значение."

Публикуваният днес доклад е озаглавен: "Следващи стъпки в областта на финансовите услуги на дребно след Индекса за развитие на пазарите на дребно". Той следва издадения в началото на 2008 г. Индекс за развитие на пазарите на дребно, който идентифицира 3 икономически сфери, в които потребителите се изправят пред редица затруднения. Една от тях бяха финансовите услуги. Публикуваният днес доклад се базира на независимо проучване на банковите такси, в което се анализират цените на сметките в 224 банки, които представляват средно 81% от пазара на ЕС.

Резултатите:

Непрозрачни банкови такси

  • Структурата за определяне на таксите по текущите сметки е често непрозрачна. Почти една трета от участващите в проучването потребители не са в състояние да сравнят офертите за текущи сметки.

  • Онлайн информацията за цените е непълна. При два от всеки три случая (66 %) експертите съставители на доклада за банковите такси е трябвало да се обръщат допълнително към банката за разяснения относно прилаганите такси. Дори тогава в много случаи банките са предоставяли информация за тарифите си само устно, но са отказвали да изпратят списъци с прилаганите тарифи. Около 10 % от банките са предлагали малко информация за тарифите си или не са имали такава на уебсайтовете си, а ценоразписите на 33 % са съдържали непълна информация за тарифите.

  • В някои държави от ЕС потребителите плащат значително повече за текущите си сметки, отколкото в други. Цените за сметки със средна честота на използване варират от такива високи нива като 253 евро в Италия до толкова ниски като 27 евро в България. При "интензивните" ползватели разликата е даже по-очебийна: от максимално ниво от 831 евро в Италия до минимално ниво от 28 евро в България. Австрия, Франция, Италия и Испания се представят зле що се отнася до прозрачността и са сред най-скъпите държави в сферата на банковите услуги. България, Нидерландия, Белгия и Португалия заемат последните места по отношение на разходите за текущи сметки.

  • Вероятно потребителите в държави с непрозрачни структури за определяне на тарифите плащат най-много за банкови сметки

Информация и предоставяне на съвети

  • Потребителите считат, че получаваната от тях информация преди сключването на договор е в много случаи трудна за разбиране. "Неразбираемата" и "недостатъчната" информация са основните пречки пред трансграничните покупки на финансови услуги.

  • 79% от гражданите на ЕС искат ясна и сравнима стандартизирана информация като например предвидената в новата Директива за потребителския кредит.

  • Има все повече доказателства, че потребителите често не получават подходящи съвети относно финансовите услуги. Например данни от Германия сочат, че потребителите прекратяват предсрочно 50-80% от всички дългосрочни инвестиции заради неадекватни съвети, което води до предполагаеми загуби от 20-30 милиарда евро на година.

  • Лицата, които продават финансови продукти, може и да не разбират достатъчно продуктите, за да могат действително да съветват потребителите. Банковите служители може често да са изправени пред неминуем конфликт на интереси.

Смяна на обслужващата банка

При текущите банкови сметки процентът на смяна на банката остава нисък със само 9% за 2007 г. и 2008 г., в сравнение например с 25-те % в сферата на автомобилните застраховки.

Какво предстои?

Фактите ще бъдат взети предвид при извършваната в момента работа в областта на финансовите услуги на дребно, която Комисията оповести през март 2009 г. Директивата на ЕС за нелоялните търговски практики вече забранява дадени практики, които заблуждават потребителите и изкривяват техния избор, като например непредоставянето на информация за банковите сметки или предоставянето на информация, която е толкова неразбираема, че средният потребител не може да добие представа за цената. Държавите-членки имат задължението да прилагат това законодателство в областта на финансовите услуги. На 1 ноември 2009 г. ще влязат в сила нови браншови (доброволни) принципи за улесняване на смяната на обслужващата банка. Комисията ще следи внимателно тяхното прилагане, се казва в прессъобщение на институцията.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 25.11   1120 г. – Белия кораб потъва близо до Нормандския бряг. 1667 г. – Опустошително земетресение в Кавказ причинява смъртта на 80 хил. души. 1741 г. – С...