Eвропейската комисия (EK) даде разрешението си за покупката на пивоварната StarBev, собственик на българската "Каменица", от страна на американската Molson Coor. И двете компании оперират в областта на производството и дистрибуцията на бира.
Проверката на регулатора е показала, че обединението на двете компании няма да засегне конкуренцията на пазара в Европа, защото дори и след сливането на дяловете общият им пазарен дял няма да се повиши значително.
Единственото съмнение по отношение на негативния ефект беше заради британския пазар. Проверката на Комисията обаче е показа, че опасенията не се потвърждават.
StarBev е базирана в Чехия, но регистрацията на компанията е в Люксембург.
Припомняме, още в началото на април стана ясно, че американската компания иска да купи StarBev. За финализиране на сделката се чакаше вече полученото одобрение на регулаторните органи.
Производителят на бира, който в момента притежава бранда Carling, ще плати 2,65 млрд. евро (3,5 млрд. долара) за европейския си конкурент.
StarBev притежава общо девет пивоварни в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). “Биреният пазар в ЦИЕ е атрактивен, със силни исторически корени и потенциал за развитие, след като икономиката на региона се връща до нивата преди кризата”, коментираха тогава от Molson Coors.
StarBev произвежда 133 млн. хектолитра бира годишно и е в топ три на пивоварите в Чехия, Сърбия, Хърватия, Румъния, България, Унгария и Черна гора.
Компанията притежава над 20 бранда, а сред най-известните са местните "Каменица", Staropramen, Borsodi, Bergenbier, Ozusko, Jelen и Niksicko. Освен това има лиценз за дистрибутор на марките Stella Artois, Beck’s, Hoegaarden, Lowenbrau и Leffe.
През 2011 г. размерът на продажбите на StarBev е около 0,7 млрд. евро (1 млрд. долара), а печалбата преди лихви и данъци (брутната печалба) е в рамките на 241 млн. евро (322 млн. долара).