Днес Европейската комисия публикува своя доклад за конвергенцията от 2010 г. В него се оценява напредъкът по отношение на конвергенцията в държавите, които се ползват с дерогация от членството в еврозоната. При изготвянето на оценката са взети предвид условията на глобалната финансова криза, която засегна перспективите за номинална конвергенция. Деветте държави-членки, които се ползват с така наречената „дерогация", са постигнали различно ниво на напредък по пътя към единната валута, като осем от тях все още не изпълняват всички критерии за приемането на еврото.
Естония обаче се отличава от останалите държави, тъй като определено изпълнява всички критерии в резултат на целенасочени и ефективни усилия от страна на естонското правителство и естонския народ. Следователно Комисията стигна до заключението, че Естония отговаря на изискванията за приемане на еврото и отправи предложение до Съвета в този смисъл. Съветът на финансовите министри на ЕС (ЕКОФИН) ще вземе окончателното решение относно приемането на еврото от Естония през юли, след като Парламентът даде своето становище и държавните и правителствените ръководители от ЕС обсъдят въпроса на срещата си на върха през юни.
„Естония е постигнала висока степен на устойчива икономическа конвергенция и е готова да приеме еврото на 1 януари 2011 г.", заяви Оли Рен, комисар на ЕС по икономическите и паричните въпроси.
Страната заслужава похвала за дълготрайния си ангажимент за поддържане на предпазлива политика. За да се гарантира успехът на приемането на еврото, Естония трябва да продължи да се стреми към поддържането на предпазлива фискална политика. В същото време Естония трябва да остане бдителна, както и да реагира своевременно и решително в случай на признаци за появата на макроикономически неравновесия и/или отслабване на конкурентоспособността. В момента Естония трябва да ускори своята практическа подготовка, за да се осигури плавното преминаване към еврото, допълни той.
Деветте държави-членки от ЕС, обхванати от доклада, са България, Чешката република, Естония, Латвия, Литва, Унгария, Полша, Румъния и Швеция. В съответствие с Договора Комисията докладва за това на всеки две години. Критериите за приемането на еврото се състоят от четири, насочени към постигането на стабилност икономически условия по отношение на състоянието на държавния бюджет, ценовата стабилност, стабилността на валутния курс и конвергенция на дългосрочните лихвени проценти, които трябва да бъдат изпълнени по устойчив начин. Националното законодателство по отношение на паричните въпроси също трябва да е в съответствие с Договора за ЕС.
Оценка на Естония
Инфлация
Средната инфлация в Естония през 12-месечния период до март 2010 г. беше -0,7 %, което е много под референтната стойност от 1,0 % за същия месец, и е вероятно да се задържи под тази стойност през следващите месеци. Предвид големия марж спрямо референтната стойност, относително гъвкавите пазари и предпазливата политика, оценката на степента на устойчивост на цените в Естония е добра. Въпреки това Естония трябва да остане бдителна, като се стреми да поддържа ниско равнище на инфлация, по-специално чрез поддържането на амбициозна фискална политика и чрез запазването на равновесието между вътрешното търсене и фундаменталните показатели.
Публични финанси
По отношение на Естония няма решение на Съвета за наличието на прекомерен дефицит. Дефицитът и дългът са с голям марж в рамките на приемливите граници при оценката на конвергенцията: дефицитът през 2009 г. възлизаше на 1,7 % от БВП въпреки безпрецедентния спад на номиналния БВП с 15 %. Според прогнозите на Комисията от пролетта се очаква дефицитът да достигне 2,5 % през 2010 г. и 2011 г. Консолидираният държавен дълг през 2009 г. беше в размер на 7,2 % от БВП, което също е много под референтната стойност съгласно Договора от Маастрихт, като това ниво ще се задържи въпреки прогнозите, че публичният дълг ще нарасне до 2013 г.
Лихвени проценти
Критерият за дългосрочните лихвени проценти не е пряко приложим за Естония, тъй като не съществуват дългосрочни държавни облигации или други подходящи ценни книжа, въз основа на чиито дългосрочни лихвени проценти да бъде оценен трайният характер на конвергенцията. Липсата на подходящи облигации се дължи на много ниското равнище на брутния публичен дълг, което отразява бюджетните излишъци в периода от 2002 г. до 2007 г. Въпреки че по време на пика на кризата бе отчетено засилено усещане за риск на финансовите пазари в Естония, развитието на събитията в рамките на референтния период, по-всеобхватната оценка на трайния характер на конвергенцията, както и постоянната предпазлива политика на Естония, са в подкрепа на положителна оценка по отношение на изпълнението от страна на Естония на критерия за дългосрочните лихвени проценти.
Обменен курс
По отношение на критерия за валутния обменен курс Естония участва в МОК II от 28 юни 2004 г. През двегодишния период, който приключва на 23 април 2010 г., естонската крона не е била подлагана на голямо напрежение, като от датата на присъединяването ѝ към МОК II не е било отчетено отклонение от централния курс.
И накрая, законодателството на Естония в областта на паричната политика е в съответствие със законодателството на ЕС.
Въз основа на тази оценка и на доклада за конвергенцията на Европейската централна банка Комисията предлага Естония да приеме еврото през 2011 г.
Други държави-членки с дерогация
За нито една от останалите осем държави, оценени в доклада, не е счетено, че отговаря на всички критерии за конвергенция по отношение на приемането на еврото.