Европейската комисия прие всеобхватен План за действие за градската мобилност, включващ двадесет конкретни мерки. Предложенията целят помагане на местните, регионалните и националните органи да постигнат своите цели за устойчива градска мобилност.
Задръстванията в градовете, пътните произшествия, замърсяването на въздуха и разходът на енергия имат отрицателно влияние върху европейската икономика и върху благосъстоянието на всички европейски граждани. Над 70% от населението на ЕС живее в градски райони, а около 85% от БВП на ЕС се създава в градовете. Около 40% от емисиите на въглероден диоксид и 70% от емисиите на други атмосферни замърсители от автомобилния транспорт се дължат на градското движение. В допълнение, едно от всеки три пътни произшествия с фатален край става в градски райони.
Мерките
Планът за действие включва съвкупност от предложения. Например, за да подобри правата на пътниците в градския обществен транспорт, ЕК ще изготви, заедно с отрасъла, набор от доброволни ангажименти. Тя ще продължи да подпомага научноизследователски и демонстрационни проекти, като например проекти за превозни средства с по-ниски или нулеви емисии. В допълнение ще бъдат създадени връзки с практическа насоченост между градската мобилност и съществуващите политики на ЕС в областта на здравеопазването, сближаването, както и политиката по отношение на хората с увреждания.
Други действия обхващат инициатива за подобряване на информацията за пътуванията и продължаване на подкрепата на комисията за кампании за привличане на общественото внимание, като например Европейската седмица на мобилността.
С цел да ускори приемането на планове за устойчива градска мобилност от местните власти, ЕК ще подготви информационни материали и ще стартира дейности, свързани с обучение и популяризиране. Тя ще изготви документи с насоки върху важни аспекти на тези планове, като например дистрибуцията на стоки в градовете и използването на интелигентни транспортни системи за градска мобилност.
Комисията ще подобри наличността на хармонизирани статистически данни, ще улесни обмяната на информация, включително и със съседни на Европа страни, и ще създаде база данни с информация относно най-добрите практики в областта на градската мобилност. От ЕК декларират и че ще работят за оптимизиране на съществуващите източници на финансиране на ЕС и ще проучат бъдещите нужди от финансиране.
Тези мерки ще бъдат прилагани през следващите четири години. Комисията ще направи преглед на напредъка в тази област през 2012 г. и ще оцени необходимостта от по-нататъшни действия.