ЕК прие правила за конкуренция относно дистрибуцията на стоки и услуги

21.04.2010 | 12:54
по статията работи:
Новите правила ще влязат в сила през юни и ще бъдат валидни до 2022 г. с преходен период от една година
ЕК прие правила за конкуренция относно дистрибуцията на стоки и услуги

ЕК прие Регламент за групово освобождаване на споразумения между производители и дистрибутори за продажбата на продукти и услуги. В него и в придружаващите го Насоки се вземат предвид развитието на Интернет през последните 10 години като фактор за онлайн продажби и трансгранична търговия - нещо, което Комисията желае да насърчи, тъй като то разширява избора на потребителя и ценовата конкуренция.

Запазва се основният принцип, според който предприятията са свободни да решат как техните продукти ще бъдат разпространявани при условие, че споразуменията между тях не съдържат фиксиране на цени или други водещи ограничения, и както производителят, така и дистрибуторът не притежават повече от 30% пазарен дял. Оторизирани дистрибутори могат да продават в Интернет без ограничение на количествата, местонахождението на клиентите и ограничения върху цените.

С новите правила се въвежда праг от 30% пазарен дял както за дистрибуторите, така и за търговците на дребно, за да се вземе предвид факта, че някои купувачи също могат да имат пазарна сила с потенциално отрицателно въздействие върху конкуренцията. Тази промяна е от полза за малките и средни предприятия (МСП), независимо дали са производители или търговци на дребно, които в противен случай биха могли да бъдат изключени от дистрибуционния пазар.

Това не означава, че споразумения между предприятия с по-висок пазарен дял са незаконни. Това означава само, че те трябва да преценят дали техните споразумения съдържат ограничителни клаузи и дали те могат да бъдат оправдани.

Новите правила също са специфично насочени към въпроса за онлайн продажбите. След като веднъж са оторизирани, дистрибуторите трябва да са свободни да продават чрез своите уебсайтове по същия начин, както продават в традиционни магазини и физически пунктове за продажба. При селективната дистрибуция това означава, че производителите не могат да ограничат количествата, продавани чрез Интернет, или да продават на по-високи цени продуктите си онлайн. В насоките се доизяснява значението на „активни" и „пасивни" продажби при изключителната дистрибуция. Прекратяване на транзакции или пренасочване на клиенти, след като те са въвели детайлите на кредитната си карта, показващи чуждестранен адрес, няма да се приема.

С влизането в сила на новите правила търговците ще разполагат с ясна основа и поощрения за развитие на онлайн дейност, за да достигнат и да бъдат достигнати от клиенти от целия ЕС и да се възползват напълно от вътрешния пазар.

Разбира се производителите могат да избират дистрибутори въз основа на стандарти за качество за представянето на продукти, независимо дали действат офлайн или онлайн. Те могат да решат да продават само на търговци, които имат един или повече традиционни магазини, така че клиентите да могат реално да видят и изпробват продуктите им. В това отношение обаче Комисията ще обърне специално внимание на концентрираните пазари, до които нискотарифните разпространители, било то само онлайн или традиционни такива, нямат достъп.

Новите правила ще влязат в сила през юни и ще бъдат валидни до 2022 г. с преходен период от една година.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 23.12   619 г. – Начало на понтификатът на папа Бонифаций V. 1672 г. – Италианският астроном Джовани Доменико Касини открива Рея – вторият по големина след Титан...