Снимка: Dailymail.co.uk
На автобусните пътници, както и на тези, пътуващи по море или по вътрешен воден път в Европейския съюз (ЕС), бяха гарантирани редица нови права, по подобие на вече прилаганите права на пътниците на въздушен транспорт, след като Европейският парламент одобри днес две законодателни предложения по въпроса. С тях се въвеждат по-стриктни правила относно обезщетяването на пътници при отмяна или закъснение на пътуването, в случай на инцидент, като същевременно се гарантира помощта за пътници с увреждания.
Според становището на Европейския парламент всички пътници трябва да се ползват от еднакви права, независимо от това какъв вид транспорт те използват.
Депутатите приеха на първо четене доклада на Габриел Албертини (ЕНП-ЕД, Италия) относно правата на автобусните пътници с 557 гласа "за", 30 "против" и 23 "въздържали се" и доклада на Мишел Тишене (ПЕС, Франция) относно правата на пътниците, пътуващи по море или по вътрешен воден транспорт, с 587 глас "за", 8 "против" и 19 "въздържали се ", съобщиха от пресслужбата на ЕП.
Обезщетения за закъснения или анулиране
Пътниците в автобусния транспорт имат право на обезщетения, когато закъснението при заминаване е по-голямо от два часа. При подобен случай компанията превозвач трябва да осигури алтернативен транспорт. Ако пътникът не приеме алтернативния превоз, тя трябва да плати обезщетение в размер от 100%. В случай, че не се предостави алтернативен превоз, компанията трябва да изплати цената на билета плюс 50% от стойността му в добавка.
Според депутатите пътниците трябва да получават компенсация от компанията, равна на 50% от стойността на билета, дори ако приемат осигурения от компанията алтернативен превоз.
Що се отнася до закъсненията при пристигане от над два часа, пътниците ще имат право на обезщетение на стойност 50% от цената на билета, в случай, че закъснението е причинено поради небрежност на шофьора или техническа повреда на превозното средство.
Автобусните компании се освобождават от тези отговорности, ако докажат, че отмяната или закъснението са предизвикани от обстоятелства, които не са свързани с предоставянето на автобусните услуги, които не са могли да бъдат предотвратени, или поради небрежност на пътник.
Депутатите подчертаха обаче, че компаниите превозвачи носят отговорност при отмяна, продаване на повече билети, отколкото са местата, както и при закъснения при заминаване от над два часа.
Без да губят правото си на превоз, пътниците могат да искат обезщетение от компаниите за морски и речен транспорт, когато пристигат със закъснение. Минималните равнища на обезщетения са както следва:
- 25% от цената на билета за закъснение между един и два часа;
- 50% от цената на билета за закъснение от два часа и повече;
- 100% от цената на билета, ако превозвачът не осигури алтернативни транспортни услуги при приемливи условия или информация за алтернативен транспорт.
Право на авансови плащания при телесни повреди или смърт
Ако на пътника са причинени телесни повреди или в случай на смърт в резултат на произшествие при автобусен превоз, транспортната компания трябва да заплати авансово, в срок от 15 дни, част от дължимото обезщетение в зависимост от причинените вреди. В случай на смърт, авансовото плащане не трябва да бъде по-малко от 21 000 евро.
За да се защитят малките транспортни фирми, ЕП прие изменение, според което компаниите не са задължени да плащат обезщетения, ако произшествието е причинено от обстоятелства извън техния контрол. При условие, че съществуват доказателства prima facie за причинно-следствена връзка с транспортното предприятие, то е длъжно да плати обезщетение.
„Непреодолима сила", или форсмажорни обстоятелства
Депутатите се споразумяха да вземат предвид характерните особености на водния транспорт, дефинирайки случаите на "непреодолима сила" (форсмажорни обстоятелства, force majeure), при които правилата за обезщетение не се прилагат: екстремни условия, свързани с теченията, силни ветрове, превишаване на определена височина на вълната и ледоход, но също и при национализация, правителствена санкция, блокада, ембарго, трудов спор, стачка, локаут, прекъсване или повреда в електричеството.
Относно автобусния транспорт, членовете на ЕП подчертаха, че компаниите не носят отговорност за загубата или щетата, когато тя е причинена от обстоятелства, които не са свързани с предоставянето на автобусните услуги и които не са могли да бъдат предотвратени.
Права на пътниците с увреждания или намалена подвижност
На хората с намалена подвижност не може да бъде отказвано качване на кораб или автобус, освен в случаите, когато тяхната безопасност може да бъде застрашена. В този смисъл депутатите приеха текстове, които гарантират, че увреждането на даден пътник не може да бъде използвано като аргумент за отказ на правото им на превоз.
На хората с увреждания трябва също така да бъде осигурена безплатна помощ на пристанищата, при условие, че операторите бъдат уведомени за нуждата от такава помощ по време на извършване на резервацията или поне 48 часа преди началото на пътуването.
Персоналът на компаниите за морски или речен транспорт трябва да получи адекватна информация, за да може да осигури необходимата помощ. Депутатите приеха също така клауза, изискваща компаниите да осигуряват на пътниците писмено потвърждение за помощта, която ще им бъде осигурена.
В законодателството бяха включени и клаузи, задължаващи транспортните компании да разрешават качването на куче придружител на борда на пътнически кораби и в автобусите.
Автобусен превоз: правилата са само за национален и международен транспорт
Членовете на ЕП постигнаха съгласие, че държавите членки ще могат да изключат от обхвата на законодателството за автобусните превози градския, крайградския и регионалния транспорт, отразявайки по този начин особения характер на подобни услуги: липса на предварителни резервации, всекидневна употреба, седмични и месечни абонаментни карти и др.
Те постигнаха съгласие и относно правото на държавите членки да изключат от приложното поле на настоящия регламент градските и извънградски транспортни услуги по вода.
Въпреки това, отделните държави членки трябва да гарантират същото равнище на права на пътниците на тези видове транспорт чрез алтернативни регулаторни мерки.