ЕП прие включването на таксите за задръствания към Евровинетката

11.03.2009 | 16:03
по статията работи:
Такси за задръствания и замърсяване на въздуха ще плащат тежкотоварните атомобили
ЕП прие включването на таксите за задръствания към Евровинетката

Днес членовете на Европейския парламент (ЕП) приеха (с 359 гласа "за", 256 "против" и 26 "въздържали се") доклада относно изменението на директивата за таксите на тежкотоварните автомобили за ползване на пътна инфраструктура, или т.нар. директива "Евровинетка", съобщиха от Парламента. Докладчик на ЕП по въпроса е Saïd El Khadraoui (ПЕС, Белгия).

В таксите се включват замърсяването на въздуха, шумът и задръстванията

Депутатите от ЕП гласуваха в крайна сметка определянето на таксите за тежкотоварни атомобили да бъдат включени такси за замърсяване на въздуха, за шумово замърсяване и за причиняване на задръствания. Въглеродните емисии, въпреки внесеното предложение от страна на групата на Зелените, бяха изключени от приложението на директивата.

Предложението за включване на задръстванията срещна опозиция от страна на депутатите от ЕНП-ЕД, тъй като според тях това би било дискриминационна мярка спрямо сектора на пътния транспорт и би представлявало допълнителна тежест за този засегнат от кризата бранш.

В крайна сметка приетият текст гласи, че "на пътните участъци, на които се получават задръствания, таксата за външните разходи може да включва също разходите, причинени от задръстванията, през периодите, когато тези участъци по принцип са задръстени".

Държавите членки, които ще прилагат тези такси, трябва преди това да направят анализ на ползите и разходите при тяхното въвеждане, както и да изготвят планове за действие, включващи мерки за намаляване на трафика.

Депутатите отхвърлиха текста, който определяше формулата за изчисляване на разходите за задръстване, така че сега държавите членки ще имат свободата сами да определят размера на тези такси.

Метод за изчисляване

Към директивата за Евровинетка е включен и общ метод за изчисляване, предназначен да адаптира налаганите такси спрямо причинените от камиона щети на околната среда (от клас Евро 0 до Евро VI), както и спрямо вида на пътя и времевия период. Електронни системи за определяне на таксите ще изчисляват крайната цена в съответствие с тези критерии.

"Замърсителите плащат повече", но увеличението на разходите за превозвачите ще бъде малко


Според приетия общ метод за изчисляване на таксите, допълнителните разходи за превозвачите с влизането в сила на директивата ще се увеличат с 3%, ако дадена държава членка реши да включи тези такси, сочи проучването на въздействието на Комисията. Големите замърсители (Евро 0) ще плащат повече, докато слабо замърсяващите камиони (Евро VI и камиони, ползващи "чиста енергия") ще плащат малки или въобще няма да плащат такси за замърсяване на въздуха.

Реинвестиране на приходите в по-"зелен" транспорт

Депутатите от всички политически групи широко подкрепиха предложението за задължително "разпределяне" (реинвистиране) от страна на държавите членки на приходите от таксите за намаляване на въпросните "външни разходи" (например за разработване на по-чисти превозни средства и инвестиране в алтернативни видове транспорт, изграждане на стени против шума...). Членовете на ЕП подчертаха, че за тях разпределението на таксите е задължително предварително условие, за да подкрепят директивата.

Например при ползване на пътищата в планинските райони към таксата за инфраструктура може да бъде добавена такса за изминат участък (за пътни участъци, по които често има задръствания или които причиняват значителни екологични щети). Тези допълнителни приходи ще бъдат инвестирани за изграждане на алтернативни транспортни връзки (например таксата, въведена за алпийската част на магистралата Лион-Генуа, ще служи за финансиране на паралелна железопътна линия).

За кои пътища се прилага директивата?

В момента правилата за Евровинетката се прилагат само за пътища, които са част от Трансевропейската пътна мрежа (ТЕПМ) - специално посочени международни пътища, свързващи държави членки на ЕС - и за камиони над 12 тона.

Според приетото днес законодателство, новите правила за Евровинетката ще важат за всички пътища от ТЕПМ и за всички останали пътища, по които "се осъществява обичайно значителен международен превоз на стоки".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 26.11   1335 г. – Провежда се първата среща на Вишеградската тройка – между кралете на Полша, Унгария и Чехия, на която се формира Антихабсбургски съюз. 1394 г....