"Личните данни са новата валута на дигиталния свят", заяви еврокомисар Меглена Кунева при откриването на кръгла маса по въпросите на събиране и използване на персонална информация онлайн. Дискусията
предшества общоевропейската среща по защита на потребителите, която ще се проведе на 1 и 2 април. От речта й стана ясно, че Европейската комисия ще започне разследване как и каква информация събират
и използват интернет доставчици, сайтове и рекламни агенции. Оказва се, че те често нарушават правилата за прозрачност, контрол и риск, информира
Дневник.bg.
По данни на Европейската комисия 80% от младите интернет потребители (18 -25 г.) вярват, че личните данни, които са предоставили онлайн, се използват и разпространяват без тяхно знание за комерсиални
цели. Дори и сайтовете, които ясно посочват, че събират и предоставят персонална информация на трети страни, не назовават ясно кои са тези партньори.
Потребителите все по-често стават обект на агресивно рекламно таргетиране. Големите онлайн компании (Yahoo, Microsoft, Google) вече предприеха серия от мерки за защита на потребителите - по-кратък
срок за съхраняване на информацията за използването на интернет и възможност да клиентите им да откажат подобна "търговия с данни". Джон Лайбовиц, председател на Федералната търговска комисия на САЩ,
коментира наскоро, че техните инициативи са по-скоро последен шанс за бизнеса да подобри сегашната ситуация, а не оттегляне на законодателите от проблемните въпроси.
Сред тях е все по-разпространеното използване на технологията за проследяване на онлайн комуникацията - Deep Packet Inspection (DPI). Чрез нея интернет доставчиците могат буквално да запишат всяко
ваше действие онлайн, както и да разгледат изпращаното от вас съдържание. Бърнърс Лий, един от създателите на глобaлната мрежа, заяви пред Камарата на лордовете във Великобритания, че използването на
DPI е също толкова неприемливо, колкото отварянето на чужда кореспонденция. Причината е, че технологията предоставя много повече данни за личния живот на човек, отколкото дори подслушването на
разговори.