След 30 години мотористите се връщат на полигоните за обучение. От 1 ноември в сила влязоха новите правила, според които подготовката на водачите от категория “А" и “А1" ще се провежда на специално
оборудвани тренировъчни трасета, както изисква евродирективата на ЕС, пише в. "Янтра Днес". Новите елементи от обучението на мотористите бяха демонстрирани на авто-мото полигона във Велико Търново по
време на националната среща на преподавателите по авто-мотоподготовка.
Кандидат-мотористите ще се учат да предвижват мотоциклета на ръка, с висока скорост заобикалят препятствия. За първи път по време на шофьорските курсове влиза обучение на водача на мотоциклет с
пасажер на задната седалка. На полигона мотористите ще се учат на скоростно ускорение на мотоциклета и на внезапно спиране в определена зона. В градски условия след мотоциклетиста се движи автомобил,
който му задава командите. Демонстрацията във Велико Търново преди няколко месеца е била проведена на полигон във Франция, където обучението е въведено от преди една година. За това време
статистиката показва, че катастрофите с мотори са намалели.
Законът предвижда санкции само за шофиране без предпазна каска, а по време на обучението мотористите ги учат, че трябва да шофират с предпазно яке, което платно обгръща тялото, с ръкавици, наколенки
и подлакътници. Проблемът многократно са поставяли рокерите по съборите.
Оказва се, че автоинструкторите и школите са пред големия проблем къде ще водят обучението, защото полигоните почти навсякъде са унищожени, а в градовете, където ги има, те са общинска или държавна
собственост и не е уреден въпросът за ползването им. Министърът на образованието и науката издава заповед, с която от 1 ноември мотористите трябва да се обучават на полигон, министърът на транспорта
е съгласен с нея, а автоинструкторите са в шах, пътят е дълъг, а вратите продължават да стоят залостени, коментира Йонко Иванов, председател на Управителния съвет на Съюза на преподавателите по
авто-мотоподготовка.
Автоинструкторите признават, че често са принуждавани под конвой от охранители да провеждат шофьорските курсове на депутатските дъщери и синове и на децата на босовете на силовите групировки. Как да
водим обучение при реални пътни условия като обществото си затваря очите, попита колегите си Йонко Иванов. По време на дискусията инструкторите поискаха и законодателни промени.
Санкциите не трябва да са много сурови и прилагането им да е много добре премерено. Свидетелството за правоуправление трябва да се отнема при изключително редки и тежки случаи, защото не рядко с
шофьорската книжка хората изкарват прехраната на семействата си.
В индустриалните страни се налагат три вида наказания глоби, които непрекъснато нарастват в зависимост от тежестта на нарушението, пробация и обществено полезен труд по шосетата и улиците и ако не
си изпълняваш задълженията, отиваш в затвора. И третият вид наказание принудителни часове, за които се плаща тройна такса. Контролът трябва да удря по джоба и да кара нарушителя да не повтаря
следващия път произшествието.
Трябва да се премахне девалвацията на знаците. След като свърши ремонтът на пътя, ограничителните знаци остават забравени и на перфектен асфалт стои знак за скорост от 40 км/ч. След като водачът види
тези знаци, интуитивно пропуска следващия задължителен знак. Трябва да има обществена непримиримост и след като един знак е поставен някъде, той трябва да има своята реална приложимост, защото
безсмисленият знак вреди изключително много на морала на участника в движението.
“Трайна е тенденцията за неправоспособни водачи, заяви гл. инспектор Вельо Ценев, началник на КАТ "Пътна полиция". От 1 септември 1999 г. КАТ не участва в процеса на подготовка и контрол на изпитите
на водачите. Това изцяло премина под юрисдикцията на Министерството на образованието и Министерството на транспорта. При нас идва само един протокол, в който е записано, че лицето Х е придобило
правоуправление и ние издаваме шофьорската книжка, без да сме наясно що за шофьор е въпросният човек, поясни Ценев.
Рисковото шофиране е проблем, без значение дали неразумното каране е на мотор, на джип, или двайсетгодишна трошка. За съжаление през последните години тенденцията за управление на МПС от
неправоспособни водачи е трайна. Тази година сме установили над 1000 случая за управление на автомобили и мотори от хора без шофьорски книжки, отчете началникът.
Усилията трябва да са на цялото общество семейството, училището, неправителствени организации и държавните институции, отговарящи за системата за безопасност на движение. Не мога да разбера
съвестта и морала на родителите, които купува на децата си мощни мотори или ги оставят да вземат ключа от семейната кола и без да имат книжка ги оставят сами на пътя. Законът е казал, че отговорност
носи и този, който предоставя, и този, който управлява. Предявяваме отговорност и към двете страни, но почти винаги не издържа доказателството как е било предоставено превозното средство. Обикновено
“добрият” родител заявява, че ключът за автомобила е взет без неговото знание, каза още Вельо Ценев.