Европарите за магистрала "Тракия" остават мираж 5 месеца след като Брюксел одобри т.нар. апликационна форма за аутобана и на практика позволи строежът да става за сметка на ЕС. България не е усвоила нито едно евро и продължава да плаща на фирмите изпълнители на трасето единствено от националния бюджет, показва справка на Министерството на транспорта и информационните съобщения (МТИТС) към края на май.
"След разговор с МФ (тъй като зададеният въпрос е от техните компетенции - бел. ред.) ви уведомяваме, че междинни плащания по проект "Доизграждане на АМ Тракия - лотове 2, 3 и 4", все още не са включени в сертификати към ЕК и съответно не са възстановени", уточняват от пресцентъра на новия транспортен министър Ивайло Московски. Оттам добавят, че на 20 май са изпратили първите документи с разходи, въз основа на които финансовото ведомство да поиска Брюксел да възстанови разходи по този строеж. Предстои министерството на Симеон Дянков тепърва да започне процедурата в ЕК, пише в днешния си брой вестник "Сега".
За първи път за проблема се разбра в края на март, когато зам.-шефът на отдел "България" в главна дирекция "Регионална политика" на ЕК Карстен Расмусен попита защо страната ни не усвоява европарите за магистралата. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев изрази увереност, че евросубсидията за "Тракия" ще тръгне до седмица, но посочи, че не неговото ведомство, а финансовото трябва да възстановява харчовете на бюджета. От министерството на Дянков обаче прехвърлиха топката към транспортното с обясненията, че все още се бави и не им е предоставило никакви документи, с които да поискат парите от Брюксел. Досега за магистралата е било отпуснато едно авансово плащане, което се дава за поощряване при старт на проектите.
Европари за пътища не се усвояват и в селата, стана пък ясно на семинар на ДФ "Земеделие" през уикенда. Още през септември м.г. в присъствието на премиера Бойко Борисов ведомството подписа договори с 75 общини, които за общо 290 млн. лв. да изградят пътища и канализация в селата. Макар срокът за изпълнение на проектите да е 2 г. и да изтича през есента догодина, до момента нито едно кметство не е поискало пари, с които да покрие разходи по строежа на път. От фонда признаха за тромава бюрокрация и посочиха, че чиновниците два пъти пресяват обществените поръчки на кметствата - при подписване на проекта и след като пътят вече е завършен.