Европейските авиолинии - изправени пред фалити и консолидация

27.08.2017 | 11:00
по статията работи: econ.bg
Финансовите затруднения на „Алиталия” и „Еър Берлин” предвещават нов тласък в европейския авиобизнес
Европейските авиолинии - изправени пред фалити и консолидация
Снимка: БГНЕС

Финансовите затруднения на „Алиталия” и „Еър Берлин” предвещават нов тласък в европейския авиобизнес, но ако и други превозвачи не намалят разходите си, могат да имат подобна съдба, предупреждават анализаторите. 

Изправени пред неплатежоспособност, след като ключовият инвеститор „Етихад” се отказа от битката за тяхното оцеляване с огромни дългове, и двете авиокомпании могат да бъдат изкупени от съперници, които се интересуват от техните самолети и бази. Но това няма да е краят. 

"Секторът ще продължи да се консолидира, защото бизнес моделите са в процес на промяна. Това е основна тенденция в Европа и САЩ", казва Стефан Албърн, управляващ партньор в Archery 

Джером Бушард от консултантката компания Oliver Wyman вярва, че в крайна сметка ще има олигопол, концентриран около „Луфтханза”, „Еър Франс” и Международните авиолинии (IAG) – компанията майка на „Бритиш еъруейс”, „Еър Лингус”, „Иберия” и „Вуелинг”. 

Преди да се осъществи голяма консолидация обаче, смята Бушард, авиокомпаниите трябва да намерят бизнес модел, при който вече не работят на ръба на фалита. „Алиталия” и „Еър Берлин” работят на загуба от години. Нискотарифните авиокомпании „изядоха” пазарния дял на „Алиталия”, след като ирландският „Райънеър” го измести като най-големия оператор в Италия. "Излизането на „Етихад” от капитала на „Алиталия” ще допринесе за ускоряване на консолидацията", каза Албърн. „Компанията най-вероятно ще се присъедини, изцяло или частично, към някой от големите оператори”, посочва той. 

В същото време „Райънеър” вече се радва на най-високия брой пътници. „ИзиДжет” и „Норвегиън еър” също са ключови играчи на пазара. Докато класическите превозвачи все още предлагат пълна гама от услуги както за полети с по-кратки, така и за далечни разстояния, нискотарифните предлагат по-малко услуги и се съсредоточават основно върху по-малките пътувания. 

Ситуацията е сходна в Азия, където превозвачи като „Катай Пасифик” и "Джапен еърлайнс" регистрират спад в печалбите на фона на интензивната конкуренция от компаниите с по-ниски цени. Австралийският „Кантас” се движи по-добре, но само защото предприе през 2014 г. сериозно преструктуриране. "Конкуренцията в световен мащаб е толкова ожесточена, че доходността непрекъснато намалява, затова понижението на разходите е от първостепенно значение", твърди Марк Боби, анализатор в IHS Markit. В този контекст "сливанията, придобиванията и съвместните предприятия ще стават все по-важни", посочва Джон Стрикланд, директор на JLS Consulting. 

Авиокомпаниите направиха първата си стъпка към консолидация през 90-те години на миналия век със съюзи, които им позволиха да споделят полети и да изпълняват съвместни програми за лоялност, но очакваните „синергии” всъщност не се случиха. Фирмите поддържаха свои собствени самолети и собствени операции по поддръжката, като по този начин не спестяваха много. Алиансите дори не се занимаваха с деликатния въпрос за заплатите. А заплатите са един от най-тънките моменти на конкуренцията. Възнагражденията в „Еър Франс” са с 20-25% по-високи от тези в нискотарифните компании, например. 

„Все пак с глобалния трафик, нарастващ с 4% годишно, би могло да има място както за традиционните превозвачи, така и за нискотарифните авиокомпании, убеден е Бушард, но предупреждава, че "позициите се променят бързо" и високите фиксирани разходи "не оставят място за грешки".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...