Развитието на потребителската защита на европейско ниво е тема, по която има абсолютно единомислие. Може да се каже, че в тази област са постигнати много големи успехи и същевременно се правят все по-добри крачки напред. Освен това, фокусирайки се върху важните проблеми на защитата на потребителите, Европейският съюз надраства собствените си граници, защото тези решения засягат държави извън него и ако те се възползват от този унифициран режим на търговия, то това ще бъде изцяло в полза на гражданите. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в сутрешния блок на ТВ "Европа”.
Той припомни част от положителните през последните периоди тенденции в тази област, до които водят дългогодишните усилия на европейските институции. "От 15 юни отпада роумингът. Има инициативи, свързани със споделената икономика, която се развива с все по-бързи темпове и Европейският парламент отчита този факт. Обсъжда се възможността правилата за отказ от онлайн покупка да бъдат приложени и по отношение на конвенционалната търговия. Правят се стъпки и за отпадането на геоблокирането”, посочи Маргаритов.
Председателят обясни, че геоблокирането е проблем, който се изразява в това, че онлайн търговци ограничават пазаруването от сайтовете им за граждани на определени държави. Причините основно са свързани с доставката и наличностите на самите стоки при придобиването им на предложените цени. "Европейският парламент и Европейската комисия скоро ще предложат конкретни законодателни текстове, които са съсредоточени върху това този способ на ограничаване да отпадне и на територията на целия ЕС да няма пречки пред потребителите да търгуват в сайтове от която и да било държава на неговата територия”, каза Маргаритов. Той обясни, че доставките като разходи са специфична особеност за онлайн търговията. Затова трябва да се направи законодателна реформа, която да предвижда цената на доставката да се изчислява на принципа на разстоянието, а не на географското местоположение на дадена държава.
"Геоблокирането и развързването на пазара на пощенските услуги са две неразривно свързани неща и едното не може без другото. Ще се търси такава съгласуваност, която да осигури справедливо заплащане на доставките. Защото сега например, ако искате да изпратите стока до по-близка точка в дадена европейска страна, може да Ви струва много по-скъпо, отколкото да я изпратите до друга също европейска страна, която се намира на по-голямо разстояние. Независимо от това, че потребителят има повече права, справедливата позиция изисква да се отчитат интересите и на търговеца, за да може той да има възможност да предлага по-изгодни условия за потребителите”, отбеляза Маргаритов.
Той подчерта, че това са все "чудесни за потребителската защита резултати, които ни стимулират да подкрепяме инициативите на ЕС”.