Прекратяването на държавните програми за подпомагане на европейската автомобилна индустрия през тази година представляват грубо събуждане за автомобилните производители, пише EUbusiness. Това ще е и един от основните въпроси, които ще се обсъждат от европейските министри на индустрията по време на утрешната им среща (19.02.10).
И докато продажбите на нови автомобили в Европа отбелязаха ръст от 13% през януари на годишна база, то данните от най-голямата европейска икономика (Германия) рисуват различна картина. През тази година Германия чака продажба на 2.75-3 млн. автомобила, докато през 2009 година цифрата беше 3.8 млн. След прекратяването на държавната програма за подпомагане на автомобилните продажби в страната, през януари спадът на продажбите на германския автомобилен пазар е от 4.3% - ясно предупреждение за съседите на Германия. В Италия има ръст от 30%, но там сега изтече срокът на подпомагане от държавата. Това накара изпълнителния директор на Fiat Серджо Маркионе да прогнозира спад в годишните продажби на Ботуша от 350 хил. автомобила. Във Великобритания държавната помощ за сектора беше удължена до края на март, но въпреки това очакванията са за спад на продажбите от 9% през тази година.
Според Карлос Да Силва, анализатор в HIS Global Insight, продажбите на нови коли в Европа през 2010 година ще намалеят с 11%. Основният удар ще дойде от безработицата, която свива търсенето. А тревогата, особено на национално ниво, се усеща, след като Франция подложи на натиск Renault и не иска да позволи изнасяне на производството на компанията извън френска територия.
Именно за тази тенденция на влошаване на икономическото развитие ще трябва да се намери решение от европейските министри на индустрията. Защото за последното тримесечие в Германия не беше отчетен ръст, а в еврозоната той е само 0.1%. През тази година се чака растеж от 1%.