Много от най-големите европейски корпорации избягват да се регистрират в лобисткия списък на ЕК, но за сметка на това не пропускат да сторят това във Вашингтон, където законът ги задължава да го сторят, пише EUobserver. В резултат на този парадокс официално излиза така, че европейският бизнес е замесен в много повече лобистки активности в САЩ, отколкото в Европа.
От общо 50 големи корпорации, базирани в ЕС, цели 20 не са записани в лобисткия списък на ЕК. А за всички е ясно, че гиганти като Vodafone, Deutsche Bank, Nestle и E.ON имат значително влияние в Брюксел. Но се стига дотам, че такъв колос в лицето на British Petroleum харчи 17 пъти по-голяма сума за лобизъм във Вашингтон, отколкото в Брюксел – или поне така излиза от данните на лобистките регистри в САЩ и в ЕС.
Въпреки опитите на ЕС да сложи ред по отношение на лобизма в Европа, през 2008 година големите акули от европейския финансов сектор официално са похарчили 18.5 млрд. евро за лобистка дейност в САЩ и само 2.75 млрд. евро в ЕС. „Невероятно е, но колкото по-голяма е дадена компания от петролния бизнес например, толкова по-малко пари хвърля за лобизъм в Брюксел според официалните данни”, казват авторите на доклада „Приятели на Земята”. Начинът, по който се отчитат разходите за лобизъм в ЕС, навява на мисълта, че ако всичко е така, както се казва, то неправителствените организации харчат повече за лобизъм, отколкото големите бизнес играчи.
„В сегашната си форма регистърът на ЕК за лобистите не изпълнява целта да има прозрачност и информация за лобизма и да сложи край на порочната практика решенията по всички политики да се взимат зад кулисите”, казва Пол де Клерк от „Приятели на Земята”.