Четирима от всеки петима европейци казват, че се замислят върху въздействието на продуктите, които купуват, върху околната среда, разкрива проучване на „Евробарометър". Екологичните съображения са най-силни в Гърция, където повече от 9 от 10 анкетирани са заявили, че въздействието на продукта върху околната среда играе важна роля при решенията им за покупка.
В същото проучване европейците са разделени по равно по отношение на твърденията на производители относно екологичносъобразността на техните продукти, а почти половината изразяват мнение, че еко-продуктите биха били най-силно насърчени чрез съчетание от увеличени данъци върху продуктите, които са вредни за околната среда, и намалени данъци върху екологичните продукти.
Европейците изказват и силна подкрепа за ролята на търговците на дребно за популяризиране на екологичните продукти и за задължително етикетиране с информация за отделяните през жизнения цикъл на продуктите парникови газове.
Въздействието на продуктите върху околната среда е от голямо значение
В проучването на „Евробарометър" за отношението на европейците към устойчивото потребление и производство огромното мнозинство (83%) са заявили, че въздействието на продукта върху околната среда играе важна роля при решенията им за покупка. С подкрепа от 92%, гърците са тези, които отчитат в най-голяма степен екологичното въздействие на продуктите, които купуват, а чехите са тези, които го отчитат най-слабо (62%).
Смесени гледища относно твърденията на фирмите за екологичносъобразността на техните продукти
Европейците, участващи в проучването, са разделени по равно по отношение на твърденията на производителите относно екологичносъобразността на техните продукти, като 49% са се отнасяли с доверие към твърденията, а 40% - с недоверие към тези твърдения. Холандците са били най-склонни да вярват на тези твърдения (78%), докато белгийците се оказват най-недоверчивите - само 26% са склонни да вярват на твърденията на производителите.
По-високи данъци за продукти, които вредят на околната среда, и по-ниски данъци за екологичносъобразните продукти
Около 46% от европейските граждани смятат, че най-добрият начин за насърчаване на екологичносъобразните продукти би било увеличаването на данъците за продукти, които вредят на околната среда, и намаляването на данъците за еко-продукти. В полза на такава двойна данъчна система са най-вече британците, докато в Малта само 28% от анкетираните подкрепят подобно педложение. Малтийците обаче залагат нанамаляване на данъците за екологичносъобразните продукти.
Важната роля на търговците на дребно в поощряването на екологичносъобразните продукти
Запитаните убедително са подкрепили ролята на търговците на дребно, поощряващи екологичносъобразни продукти. Около половината от европейските граждани (49%) са изразили мнение, че търговците трябва да правят по-лесно забележими такива продукти по техните рафтове или да имат специален за целта „зелен" кът в магазините си. Една трета от европейците са заявили, че най-добрият начин търговците на дребно да поощряват екологичните продукти е да осигурят по-добра информация за клиентите.
Силна подкрепа за етикетите за отделяните през жизнения цикъл на продуктите парникови газове
Въпреки че по-малко от половината от европейците заявяват, че еко-маркировката играе важна роля при решенията им за покупка и че само един от десет заявява, че общото количество емисии на парникови газове, свързани с даден продукт, трябва да фигурира върху екомаркировката, около 72% от гражданите на ЕС са били на мнение, че в бъдеще етикетът за отделяните през жизнения цикъл на продуктите парникови газове трябва да бъде задължителен. Мненията по въпроса са се различавали силно между държавите-членки, като чехите в най-малка степен подкрепят налагането на такава маркировка (47%), а гърците са изцяло за идеята - с 90% в нейна подкрепа.