Почти една трета от българите се чувстват уверени или много уверени за своите лични финанси през следващите 12 месеца. Въпреки, че това е под средното за ЕС равнище, зад нас са Унгария, Португалия, Гърция и Италия. Това става ясно от изследване сред 18 000 потребители за планираните разходи за технологии на европейците на Samsung Techonomic Index.
Данните показват, че 22% от българите възнамеряват да си закупят нов мобилен телефон, 19% - нов телевизор и печка, а 16% - уреди за почистване.
Българските потребители използват електронни устройства почти 10 часа и 36 минути дневно, като средно за Европа е 8 часа.
Движещ фактор при покупката на нов продукт във всяка категория, с изключение на уредите за почистване, за българина е доброто представяне на устройството. За Европа функционалността и доброто представяне са водещите фактори при избор на нови технологии. Една четвърт от европейските потребители заменят повредените мобилни устройства или лаптопи.
От изследването става ясно, че апетитът на Европа към технологиите е по-ясно изразен в южните страни, където потребителите са много по-склонни да закупят нови устройства, сравнено със средното ниво за Стария континент.
Данните сочат, че един от петима европейци възнамеряват да закупят мобилен телефон в следващите три месеца. Двама от петима италианци пък планират покупка на нов телефон през идните три месеца, което е два пъти повече от средното за Европа. За Испания цифрата е 31%.
В сравнение с други европейски страни, три пъти повече италианци планират да оборудват дома си с нови телевизори и уреди за почистване или готвене в следващото тримесечие.
В Италия 26% от хората планират закупуването на нов таблет в идното тримесечие, като процентът надвишава двойно резултата за изминалата година и повече от два пъти средния за Европа (11%). Нагласите на българския потребител са точно колкото и средното европейското равнище - 11%.
От друга страна, резултатите от проучването в Северна Европа, особено скандинавските народи, демонстрират въздържане от разходи, като над 60% от анкетираните заявяват своето намерение да не купуват нови технологични устройства или уреди. Процентът на тези, планирали закупуването на нов телефон (14%) или таблет (7%), е много под средното равнище за цяла Европа, (21% и респективно 11%).
Въпреки че броят на потребителите в Северна Европа, които планират да инвестират в нови устройства, е значително по-нисък от средното за Европа, те са по-уверени в личните си финансови перспективи, сравнено с други страни от региона. Така например всеки втори норвежец се чувства сигурен за следващите 12 месеца, което е в контраст със само един от трима (37%), когато става дума за цяла Европа.
Същото твърдение се отнася и за Дания и Финландия, където над половината от потребителите се чувстват много уверени или сигурни във финансовото състояние за година напред.
Европейски глад за технологии: собствеността и употребата нарастват
Преобладаваща част от домовете в Европа (98%) имат поне един мобилен телефон, компютър или лаптоп, телевизор и домакинска техника. В момента таблетите навлизат на пазара, показвайки ръст от 11% спрямо предходната година. Като цяло проучването показва, че домът на 2015-а е обогатен с технологии и броят на устройствата в домакинството се повишава. Не само че домакинствата имат повече устройства, но и времето прекарано за използването им е нараснало – потребителите използват електроните устройства по 8 часа дневно, сравнено със 7,7 часа през 2014 г.
Европейците притежават средно 19 технологични/електронни устройства в домовете си, сравнено с миналогодишните – 18 броя. Българите са близо до средното ниво за Европа с 20 броя устройства.
Мобилните телефони, компютър/лаптоп, телевизори и уреди за готвене и почистване са навлезли почти изцяло в европейските домакинства, отчитат от компанията.
„Въпреки икономическата нестабилност в Европа, домакинствата откриват предимствата, които технологиите могат да донесат в ежедневието, социалния живот и образованието, по тази причина увеличават и броя им. Резултатите за България са много близки до средните за Европа, което показва, че не сме изостанали от тенденцията. Има ясни модели за това как се използват устройствата, за да обогатят ежедневието“, коментира Христофор Петков, Samsung Electronics Bulgaria.
По думите на Мартин Гарнър, SVP, Internet of Things Research, CCS Insight, потребителите ясно продължават да инвестират в технологии за домакинството. С развитието на 4G се очаква продажбите на 4G смартфони да нараснат от 65% от всички продажби на смартфони за тази година до 95% през 2019 г.