Логично е Законът за горивата да се върне за поправка, но проблемите се коренят в Закона за акцизите, изказа мнение пред БНР икономическият анализатор от Експертния клуб за икономика и политика Георги Вулджев.
„Законът има много големи проблеми. Съгласен съм с критиките на малките търговци, че тези финансови изисквания, които се завишават за малките търговци, са ненужни. Особено в сектора на горивата в България, където по принцип имаме проблеми с конкуренцията, добавянето и завишаването на подобни изисквания само ще влоши ситуацията и ще навреди в крайна сметка не само на самите малки търговци, но и на потребителите, защото ще направи цените на пазара по-малко гъвкави“, обясни той в предаването „Преди всички“.
Според него начинът, по който се прави опит да се приравнят правилата за всички, ще направи така, че голяма част от пазара ще бъде „избутана“.
„Създават се правила от големите, които са удобни за тях, които приравняват правилата, но го правят към техния стандарт, което вреди на малките производители. По-логично е правилата и за големите да бъдат приравнени до нивото на малките, за да не се случва така, че да се ограничава конкуренцията. Т.е. не да се налагат нови правила, а по-скоро да се съкращават“, каза той.
Икономистът подчерта, че проблемът на пазара не е концентриран в Закона за горивата, а по-скоро той е в Закона за акцизите и данъчните складове. Там са основните проблеми, които водят до всички съмнения за монопол на пазара и проблеми с цените, добави той. По думите му недоволството и протестите в тази насока са именно в Закона за акцизите. Регулациите в Закона за горивата не са толкова важни, но те само ще утежнят положението, смята Вълджев.
Според него от икономическа гледна точка има много неадекватни точки в Закона за горивата. По думите му те вървят против здравата икономическа логика.