Превод: Александър Димитров*
Кризата в еврозоната и проблемите в американската икономика се отразяват върху винарската индустрия, споделя испанският винен експерт Панчо Кампо пред агенция Reuters. Нито една от аукционните къщи, търгуващи с вино, не е успяла да продаде 100% от наличните си количества. При такива условия Азиатският регион може да се окаже по-благонадежден за инвестиции.
Кампо, който е и президент на Академията по вино на Испания, тази седмица обикаля различни азиатски градове, като целта на визитите му е да промотира конференцията за виното, която ще се състои в Хонг Конг по-късно през годината.
По мнението на Кампо, изразено в интервю за Reuters TV, пазарът за вино няма да се срине, а просто ще намали темповете си и ще намери баланс по естествен път. Голяма част от възстановяването на този баланс в рамките на Европа е в пряка зависимост от възстановяването на самите икономики на страните-членки на Европейския съюз. Същевременно САЩ отстъпва на Азия като подходящ регион за инвестиции поради кризисната икономическа ситуация в страната, коментира Reuters.
Колекционери на вино, най-вече от Хонг Конг, са закупили луксозни вина на стойност 200 млн. долара през първата половина на 2011 г., което е почти двойно повече в сравнение с първото шестмесечие на предходната година. През изминалите 5 до 10 години ръстът на консумация на вино в региона на Азия е двуцифрен.
Кампо отбелязва и празнотата в пазарната ниша между особено скъпите вина и тези, които се продават за по 1-2 евро в магазините. За качественото развитие на индустрията експертът казва, че трябва да бъдат привлечени младите хора между 18 и 20-годишна възраст и да бъде събуден техният интерес към виното.
Причината за точно такава аудитория според него е ясна - това са граждани, които тепърва ще се развиват и които биха имали дългосрочен принос за популяризацията на индустрията.
"Може да инвестират, може и да не инвестират, но ако започнат да употребяват вино, то ще бъде често. И при запознаването си с нови и нови винарски продукти ще развият търговията и ще закупуват по-качествени и скъпи вина. Това е групата, която трябва да се разрасне, ако индустрията в Азия иска да постигне успехи", уточни Кампо.
*Александър Димитров е студент в трети курс на специалността "Международни отношения" в Софийския университет "Св. Климент Охридски". В момента е стажант в Econ.bg.