Четиринадесет фирми и консорциуми подадоха документи за участие в обществена поръчка, чиито предмет е „Подобряване на административното обслужване на потребителите чрез надграждане на централните
системи на електронното правителство”. Проектът е на стойност близо 12 млн. лв., средствата идват по Оперативна програма „Административен капацитет” (ОПАК). "До три – четири години
електронна карта с чип, по подобие на банковите карти, ще смени сегашната лична карта", съобщи зам.-министърът на транспорта и информационните технологии Валери Борисов при отварянето на офертите
на участниците в търга, информира Медиапул.бг. Това е съгласувано с МВР, което e отговорно за издаването на личните документи.
Електронни лични карти
Една от целите на проекта е създаването на електронни лични карти, заяви при отварянето на офертите заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Валери Борисов.
Очаква се значително намаляване на разходите на гражданите, фирмите и администрациите по предоставяне на електронни услуги. От друга страна гражданите и бизнесът ще бъдат облекчени при тяхната
идентификация, когато използват е-услуги.
Картата с чип ще може да се използва при заявяването на електронни административни услуги. За част от тях в момента се изисква посещение на различни институции за получаване на електронни
сертификати, достъп до банкови сметки, подаване на данъчна декларация и др.
Платформата трябва да поддържа два типа електронни подписи: неквалифициран, който ще се ползва за регистрация и квалифициран – за официални цели (например пред съдебната система или други
институции, там където държавата е създала и поддържа електронен регистър на идентичността).
В рамките на проекта ще бъде надградена единна среда за обмен на електронни документи, която включва модули за регистрация на документи, както и за тяхното управление и интеграция. Това ще доведе
до намаляване на разходите на администрациите при обмен на информация и взаимодействие между системите им.
SMS връзка с администрацията
SMS връзка на гражданите и бизнеса с администрацията също е предвидена по проекта. Системата ще бъде съобразена с националната рамка за оперативна съвместимост и ще се интегрира с останалите
системи на електронното управление, единния портал за е-услуги и с мобилните оператори.
Софтуерът ще позволява проследяване на целия процес от заявяване до получаване на всяка електронна услуга, която е разработена за SMS уведомяване. Гражданите ще имат и възможност да плащат е-услуги
по електронен път.
Платформа за онлайн референдуми и дискусии, както и електронен достъп до обществена информация, също са част от проекта. Тези възможности ще разширят гражданското участие в работата на
администрациите.