Енергийният холдинг си поръчал 77 скъпи коли

31.08.2009 | 15:12
по статията работи:
Возилата били поръчани за нуждите на "Булгартрансгаз". Холдингът заобиколил ЗОП и директно се е договорил да купи колите на лизинг
Енергийният холдинг си поръчал 77 скъпи коли

Българският енергиен холдинг (БЕХ), който премиерът Бойко Борисов се закани да закрие до седмица-две, е направил мащабна сделка за купуване на 77 луксозни коли. Мотивът е, че те са нужни на дъщерните дружества на холдинга, които са най-големите български държавни фирми в енергетиката. Холдингът обаче е заобиколил Закона за обществените поръчки (ЗОП) и директно се е договорил да купи колите на лизинг. Впоследствие е накарал дъщерните дружества да плащат месечните вноски за колите, които им е раздал.

Сделката е направена в началото на годината, т.е. след старта на кризата и след като се разбра, че в енергетиката предстоят трудни месеци. В списъка има само няколко превозни средства, за които може да се предположи, че са пряко свързани с работата - микробуси, чието предназначение очевидно е да возят персонал. Най-много са леките коли, например "Фолксваген Пасат", който струва от 20 000 евро нагоре, както и джипа "Хюндай Санта Фе", чийто базов модел е 28 000 евро. Най-скъпите коли в списъка са няколко джипа "Фолксваген Туарег" и лимузини "Фолскваген Фаетон". Базовият модел на "Туарег" например започва от 40 000 евро, като това е цената без никакви екстри и без да се смята оскъпяването от лизинга. Лимузината "Фаетон" е една от най-скъпите коли в България от този клас - цената й почва от 60 000 евро нагоре. Точно тези коли са оставени за нуждите на ръководството на холдинга и са предоставени лично на членовете на борда на директорите. Шефката на холдинга Галя Тошева например кара луксозния джип "Фолксваген Туарег", информира в днешния си брой вестник "Сега".

Сделката е осъществена през лизинговата къща на гръцка банка с клон в София, като процентът на оскъпяване е 10.75%. Според автомобилни дилъри този процент е в рамките на нормалното при купуване на нови коли, но не и за такава огромна сделка.

Купуването на колите е станало повод за дрязги между ръководствата на холдинга и на дъщерните дружества, най-вече заради това, че "шапката" не им е дала възможност сами да си изберат колите. В холдинга влизат АЕЦ "Козлодуй", "Мини Марица-изток", ТЕЦ "Марица-изток 2", НЕК, "Булгаргаз", хранилището за радиоактивни отпадъци и др. Източник от ръководството на НЕК се оплака пред "Сега", че се опитал да обяви обществена поръчка за нови коли, но бил притиснат с обяснението, че няма да му позволят такъв харч. Според правилата на холдинга всички обществени поръчки в системата на енергетиката се одобряват от съвета на директорите на холдинга. Самият холдинг обаче се ползва умело от вратичка в закона за обществените поръчки.

Според член 7 от ЗОП процедури са длъжни да правят всички фирми, които се занимават с производство, разпределение и доставка на ток, газ, вода и парно, а холдингът нищо не произвежда и не доставя.

Сайтът на БЕХ е пълен с обяви за обществени поръчки, но само за очевидно дребни неща като канцеларски и рекламни материали, задължително здравно застраховане на служителите и др. В същото време никой от членовете на борда не пожела да вземе отношение по въпроса с купуването на колите. Когато холдингът беше създаден през септември 2007 г., едно от обясненията на ексминистър Петър Димитров беше, че именно такава структура ще позволи държавните дружества в енергетиката да се контролират и да не се източват чрез ненужни ремонти и доставки.

Няколко дни след парламентарните избори на 5 юли се разбра, че 5-годишните мениджърски договори на ръководството на БЕХ са с 3-годишно предизвестие, т.е. всеки член на борда при евентуална смяна ще получи 36 заплати. Тогава Бойко Борисов каза, че е възложил на юристи да прегледат договорите и ако трябва, ще сезира прокуратурата. В петък обаче премиерът заяви, че му е омръзнало всички в енергетиката да му дават разнопосочни съвети и е решил да закрие "абсолютно ненужния" холдинг.

Колите са били взети на лизинг основно за нуждите на "Булгартрансгаз", съобщи впоследствие Дневник.bg, позовайки на информация на холдинга. Оттам се оправдаха, че не са провели обществена поръчка, но имало процедура по правилата на холдинга.

 Най-много автомобили - 52, е получило дъщерното дружество на холдинга "Булгартрансгаз", което не било сменяло парка си от пет години. Националната електрическа компания (НЕК), която отчете загуба за първите шест месеца на тази година, е получила 6 возила.

Стойността на сделката е 5 млн. лв. и е била осъществена. До момента дъщерните дружества са изплатили около 20% от нея.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 22.04   238 г. – Годината на шестимата императори: Римският сенат обявява за незаконен императора Максимин Трак, заради неговите кръвожадни методи при управлението на Рим и...