Продължават кражбите на елементи от железопътната инфраструктура в районите на гарите и междугарията. Това съобщават от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).
От началото на годината до края на месец ноември 2013 г., НКЖИ е регистрирала 747 броя кражби на стойност 1,5 млн. Само за месец май 2013 г. кражбите са 92 броя за над 400 хиляди лева.
Крадат действащи съоръжения от осигурителната и телекомуникационна техника, съоръженията за електрозахранване и енергетик, железопътни релси, жп стрелки и части за тях, скрепителни елементи. От държавната компания правят заключението, че се крадат всякакви метални и медни части, които могат да бъдат предадени на складовете за вторични суровини.
Посегателствата се извършват в железопътни участъци с интензивно влаково движение.
Щетите от кражби в предишните години са:
За 2009 год. – 500 бр. кражби на стойност около 496 000 лв.
За 2010 год. – 1 269 бр. кражби на стойност 2 542 247 лв.
За 2011 год. – 1 127 бр. кражби на стойност 1 862 138 лв.
За 2012 год. – 854 бр. кражби на стойност 1 134 511 лв.
Освен нанесените материални щети, кражбите водят до застрашаване на сигурността на движение на влаковете и могат да доведат до катастрофа с непредвидими последици, заключват от НКЖИ.
Анализът показва, че проблемните райони са: Искър - Биримирци, Подуяне-разпределителна, Перник-разпределителна, Ямбол, Мост - Кърджали, Варна, Плевен и др.
За всяка кражба компанията подава заявителски материал в съответното районно управление на „Транспортна полиция”. Обсъждат се съвместни мерки с МВР за повишаване на контрола върху произхода на изкупуваните материали от пунктовете за вторични суровини и засилване на присъствието на органите на МВР в рисковите райони. Най-критичните места се охраняват от охранителна фирма, обясниха от НКЖИ.