Неотдавна Китай бе принуден да предприеме реципрочни мерки, тъй като САЩ заявиха, че ще увеличат с 10% митата върху китайските стоки на стойност 300 милиарда щатски долара. Във връзка с това някои американци не само обявиха, че митата ще се повишат, но бе издадена и заповед американските компании да се оттеглят от Китай и да търсят начини да го заменят с други пазари. Това изявление учуди американските икономически кръгове и бе посрещнато със силна съпротива. За транснационалните компании, включително и американските, ще бъде трудно да се откажат от големия китайски пазар.
Китай има близо 1,4 милиарда население. Над 400 милиона от него са със средно ниво на доходите, благодарение на което покупателната способност и потребителските нужди в страната са големи. Асоциацията на търговците на дребно в САЩ призна, че не е реално да се отказват от Китай, който е втората икономика в света.
На фона на намаляващите преки инвестиции в световен мащаб инвестициите на чуждестранните търговци в Китай се увеличават. През първите седем месеца на годината броят на новосъздадените чуждестранни компании в страната надвиши 24 000. Реално използваните чуждестранни инвестиции достигнаха повече от 530 милиарда юана, което представлява увеличение от 7,3% на годишна база. През първата половина на тази година инвестициите на американските компании в Китай достигнаха 6,8 милиарда щатски долара, което е увеличение с 1,5% на годишна база.
Китай има съвършена инфраструктура и логистична мрежа, включваща пристанища, шосета, железопътни линии и др., което предоставя удобни връзки за транснационалните компании, снабдители и клиенти от цял свят. Това е и важна причина Китай да е добра дестинация за транснационалните компании.
Нито една от тях не би искала да пренебрегне големия китайски пазар. Наред с реализирането на ангажиментите на страната за разширяване на отварянето, тя е готова да се трансформира и да предостави повече възможности за чуждестранните компании.