Само 1 процент от българите пазаруват по Интернет, а 3 от всеки 4 опита за такава покупка се оказват неуспешни. Това показват резултатите от изследването, което еврокомисар Меглена Кунева предостави вчера. В отчета на дейността си тя дава редица примери за това как он-лайн търговията в България все още не функционира добре.
По отношение на он-лайн търговията най-често нарушенията са свързани с неспазване правата за отказ, неизвършване на доставка и при осъществяването на он-лайн акуциони, т. нар. търгове чрез Интернет, които в последно време имат недобро име в България именно поради неизпълнението на доставката или задържане на значителни суми пари от потребителите. Това заяви Николай Кискинов, генерален секретар на Българската асоциация за електронна търговия. Той допълни: Впечатлението ми от работата на електронните магазини е, че те се стремят да спазват високи критерии за качество, тъй като това е единственото тяхно конкретно предимство пред останалите магазини.
Кискинов даде и няколко съвета за какво да внимаваме, когато пазаруваме он-лайн:
Първото нещо, за което трябва да се внимава при пазаруване чрез Интернет, е дали съответният сайт изглежда достоверен, тоест дали потребителят е влязъл на правилното място или е в друг сайт, представящ се за оригиналния.
Това може да се разбере чрез малко по-внимателен поглед върху сайта и адреса му. Тъй като тези случаи са малко следва да се гледа дали магазинът е предоставил цялата необходима информация, която се изисква по закон - адрес, телефон, лице за контакт, регистрация в Търговския регистър, регистрация по Закона за ДДС, информация, която предоставя на потребителя възможност впоследствие да предяви претенции към този електронен магазин или доставчик.
Трябва внимателно да се четат инструкциите, публикувани в електронния магазин, за това как се поръчват продуктите и да се внимава дали към вече поръчания продукт по подразбиране не е добавена някоя друга стока, която потребителят иначе не би искал да купи.
Следващото, за което трябва да се внимава, са сроковете за доставка и условията за плащане. Ако магазинът не вдъхва доверие на потребителя, Кискинов препоръчва плащането да става в момента на доставката, а не он-лайн в момента на покупката.
Другото, което може да се провери от потребителите, е сравнително лесно - да погледнат какво пише за съответния електронен магазин във форумите в Интернет, тъй като потребителите винаги споделят впечатленията си при определена покупка. Това обаче не винаги е меродавно, пише Dariknews.bg.
Pтребителите вече са се ориентирали на българския пазар. Има достатъчно стабилни електронни магазини за всякакви стоки, включително и по-специализирани - за парфюми, дрехи, специализирана техника, които по думите му са коректни и са заели своята ниша от пазара, коментира още Кискинов.