За преминаването през тунела под Шипка няма да се плаща допълнително, той ще се ползва като част от републиканската пътна мрежа с платена винетка или тол такса се разбра днес при подписването в Агенция "Пътна инфраструктура" на договорите за проектиране, строителство и за строителен надзор на обекта. Очакванията са, когато той е готов, след малко повече от четири години, ако всичко върви по план, през него да преминават 10 хил. пътни превозни средства на денонощие, или двойно повече от сега.
Обществената поръчка предвижда изграждането на участък с дължина 10.549 км, от които 7.96 км са ново строителство, а 2.59 км са реконструкция на съществуващия път за Габрово. Ще се изградят и общо 5 тунела с обща дължина 4.011 км. Най-дългият от тях е под връх Шипка и ще е 3.22 км. Останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени също 6 моста и 1 подлез.
Тунелът ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Съоръжението ще е възлова точка при движението в посока Север - Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България.
Парите за изграждането на тунела идват по Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г на ЕС. Договорът за проектиране и строителство беше подписан с ДЗЗД "Консорциум "ПСВТ", в което участват: "Пътни строежи - Велико Търново" АД, "Хидрострой" АД и "Пътинжеренигстрой-Т" ЕАД. Стойността му е 358.020 млн. лв. с ДДС. Срокът за изпълнение на поръчката е 240 дни (8 месеца) за проектиране и 1280 дни (3.5 години) за строителство.
Строителният надзор ще бъде възложен на ДЗЗД "Трансконсулт - Свеко" с участници: "Трансконсулт - БГ" ООД и "Свеко Енергопроект" АД. Техният договор е за почти 6.5 млн. лв. с ДДС.