По-високите технологични разходи и липсата на компенсации за енергийните мрежови оператори може да доведат до по-високи цени на тока, предупредиха от електроразпределителни дружества.
Технологичните разходи представляват технически загуби на електроенергията при преноса и разпределението й. Според нормативната база в България енергийните предприятия имат право да възстановяват своите технологични разходи чрез цената за достъп и пренос на електроенергия, определяна от КЕВР. Размерът на този тип разходи обаче също се определя нормативно от КЕВР, а не се приемат автоматично реално направените разходи.
Затова и към момента някои мрежови оператори плащат 3-4 пъти по-висока цена именно за тези разходи. "В регулираните цени на мрежовите оператори цената, по която те закупуват енергията за технологичен разход, е 131.26 лв., докато в момента тя е 3 – 4 пъти по-висока. Тя все още не е отразена в тарифите и това акумулира сериозен дефицит, който би трябвало да се компенсира в следващия ценови период", заяви заместник-председателят на Съвета на директорите в едно от електроразпределителните дружества у нас Калина Трифонова. Тя предупреди, че ако този разход не се компенсира, то той би натоварил сериозно тарифите на всички крайни клиенти следващата година.
"В момента фючърсите за ноември са над 490 лв., а за декември – 500 лв. Средната ни прогнозна цена е, че ще имам е три пъти по-висока цена до края на ценовия период от тази, която е одобрена от регулатора", посочи още Трифонова от EVN България.
Тя обаче бе категорична, че все още има какво да се направи по въпроса. „Един от вариантите е да се купуват технологичните разходи от НЕК, да има централизирани търгове за покупка на всички мрежови загуби, през използване на средствата за въглеродни емисии, намалена ставка на ДДС, с която да се компенсират загубите“, каза Трифонова, като допълни, че не е необходимо да се правят законодателни промени. Тя отбеляза, че Еврокомисията е одобрила препоръки, предвиждащи различни възможности, включително намаляване на ДДС. Решаването на проблема пък е въпрос на разговори с правителството и регулатора.
"Антикризисна мярка, когато засяга всички крайни клиенти, каквито са клиентите на мрежовите оператори не е недопустима държавна помощ, точно обратното - именно ЕК каза, че мярката трябва да бъде насочена към крайните клиенти, към битовите потребители, а едно такова директно компенсиране на технологичния разход на мрежовите оператори е именно мярка при крайните клиенти, при всеки битов потребител, малък и среден бизнес", посочиха още от дружеството.