Всеки ден задръствания в София носят щети за 1 млн. лева. Престоят в задръстване пък води до пропуснати ползи за около 250 млн. лева годишно за икономиката като цяло.
Автомобилите със софийски номера са около 800 000. По улиците на столицата обаче по неофициални данни има поне още около 300 000 приходящи коли. В пиковите часове това води до изнервящи задръствания.
„Според допусканията от 600 000 души в София половината ще бъдат в задръствания и ще загубят около 30 минути на ден – време, което не отделяш за някакви социални дейности, но от икономическа гледна точка не го отделяш и за нещо продуктивно. Това, разбира се, води до закъснение до работа, което вече директно рефлектира върху работния процес,” обясни икономистът от Института за пазарна икономика Петър Ганев пред bTV.
От силния трафик има и печеливши. Таксиметрови шофьори разказват, че техни колеги се възползват. „Даже чакат светофарите да светнат червено, а ако са с личните си автомобили, биха минали и на жълто,” разказва един от шофьорите.
Големите автомобилни компании вече разработват специални системи-асистент при движение в задръстване. Колата потегля и спира сама на определена дистанция от предната.
От Столичната община отчитат, че с изграждането на двете линии на метрото трафикът по улиците е бил облекчен с една четвърт. Вредните газове също намалели с над 70 000 тона годишно. Метрото е намалило и шума с около 15-20%, а спестеното време на столичани е 130 000 часа дневно.
В световен мащаб щети за около 266 млрд. долара годишно причиняват задръстванията по улиците в мегаполисите, сочат изчисленията на международна консултантска компания. Очаква се ситуацията да се влоши, тъй като тенденциите са градското население да се увеличи с още 20%