7 зарядни станции за електромобили ще бъдат изградени в София. Изграждането на първата ще започне на 28 ноември пред сградата на Столичната община. Това съобщи Full Charger ("Фул Чарджър") - компанията, която ще строи станциите, по време на пресконференция по повод 2 години от създаването на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ).
В центъра на снимката: Модел на зарядна станция. Снимка: Econ.bg
По една станция ще бъде монтирана още на площадите "Александър Невски", "Народно събрание" и "Македония"; две станции ще има на бул. "Ал. Стамболийски" (едната е в близост до хотел "Шератон", а другата при сградата на Националния осигурителен институт); една ще има и при БНБ.
На срещата бяха представени постигнатите резултати и приоритетните дейности на клъстера.
Нормативна база
Едно от постиженията на ИКЕМ, за което Econ.bg писа, е свързано с работата по промени в общинската Наредба за преместваемите обекти на София. Целта на измененията е да се регламентират правилата за изграждане на зарядна инфраструктура за електромобили на общинска територия. Очакванията са, че до края на годината предложенията ще бъдат приети от столичните общински съветници.
Снимка: Econ.bg
Междуведомствена комисия изготвя доклад, който да даде ясна дефиниция за понятието "електромобил" и да предостави стимули за покупка на ековозилата от страна на физически и юридически лица.
"Някои от стимулите ще бъдат въведени още тази година в Закона за ДДС. Те се обсъждат активно между първо и второ четене на този нормативен акт", съобщи Илия Левков, председател на Управителния съвет на ИКЕМ.
Подготовка на кадри
Клъстерът "жъне реколта" в сферата на образованието. Предвижда се в средните училища да се обучават кадри в специалност "Електромобили".
Създадени са и акредитирани в Национална агенция за професионално обучение и образование (НАПОО) програми за обучение по специалности за техник и монтьор на електромобили. Агенцията е държавен орган към Министерския съвет за лицензиране на дейности в системата на професионалното образование и обучение, както и за координация и на институциите, имащи отношение към професионалното ориентиране, обучение и образование.
Няколко технически университета в страната подготвят или допълват свои програми за подготовка на инженерни кадри в сферата на електромобилните превозни средства.
Русенският университет "Ангел Кънчев", който е член на клъстера, вече издаде учебник "Електромобили".
Партньорство с общини
Подписани са споразумения с местните власти в Русе, Монтана и Ловеч за стимулиране на електромобилността. С община Перник пък се работи по проект за пускане на градски електромобили и таксита.
Сред по-дългосрочните приоритети е заложено да се работи по създаването и внедряването на безшумни български електромобили за нуждите на общините, като например електрокамиони за озеленяване и почистване.
Зарядни станции. Снимка: Econ.bg
"България има възможност да произвежда електромобили. Убедени сме в успеха, защото страната ни има опит в производството на мотокари. Разполагаме с отлични специалисти, които са признати по света още преди демократичните промени", заяви Илия Левков. Оптимизмът му в тази област получава допълнителен стимул, тъй като страната ни е постигнала успех тази година по време на изложение във Франкфурт. Български части са използвани за направата на хърватски евлектромобил, спечелил симпатиите на посетителите.
Равносметката дотук на клъстера показва: Електромобилността в България е и кауза, и далновидност. Кауза, защото електромобилът и без клъстера ще навлезе по българските пътища, но "тогава ние ще бъдем обикновени потребители, а принадената му стойност ще изтича зад граница", казват от ИКЕМ. Далновидност, защото ековозилото може да стимулира научната, развойната и образователната дейност. "Електромобилът може да се превърне в локомотив за икономиката и общественото развите", смятат рождениците от ИКЕМ.