Националната агенция за приходите (НАП) и Националният осигурителен институт (НОИ) започват съвместни ревизии на некоректни работодатели. За това са се договорили ръководствата на двете институции на съвместна среща, която се е провела през изминалата седмица, съобщиха от НАП. Съвместните ревизии ще стартират през следващите месеци.
Проверките са част от усилията на двете институции да преустановят някои незаконни практики за избягване на плащане на данъци и осигурителни вноски, както и да се гарантират приходите в бюджета от задължителни осигурителни вноски и данък върху доходите на физическите лица.
Селекцията на некоректните осигурители ще се извършва от НОИ на база на данните, с които институтът разполага. Участниците в срещата са подчертали, че се забелязва тревожна тенденция за намаляване на реалните приходи от осигурителни вноски. Това ще затрудни обезпечаването на средства за извършване на необходимите осигурителни плащания - обезщетения за болнични и майчинство.
Така например някои работодатели само начисляват работни заплати на ненает реално персонал, не внасят осигурителни вноски, а при настъпване на временна неработоспособност се изплащат парични обезщетения. По-този начин държавата и държавното обществено осигуряване се натоварват двойно - един път от невнесените осигурителни вноски и втори път - с изплащането на средства по болнични листове.
На срещата управителят на НОИ Сотир Ушев и изпълнителният директор на НАП Красимир Стефанов са подписали също и Инструкция за обмен на информация между двете институции. Документът определя реда, начина, вида и сроковете, в които НАП и НОИ ще си обменят информация за открити и закрити банкови сметки на осигурители и самоосигуряващи се лица, регистрирани осигурители и самоосигуряващи се лица, уведомления за нови и за прекратени трудови договори, данни за съставени ревизионни актове и др.