Затварянето на границите в Шенген може да струва на икономиките от зоната до 100 млрд. евро

03.02.2016 | 13:38
по статията работи: Даниел Василев
Безпаспортното пътуване между страните повишава търговията с между 10 и 20%
Затварянето на границите в Шенген може да струва на икономиките от зоната до 100 млрд. евро
Снимка: Guliver/Getty Images

Затварянето на границите в Европа ще намали брутния вътрешен продукт на Европейския съюз със 100 милиарда евро, предупредиха от France Strategie, цитирани от Financial Times. Предупреждението идва на фона на усилията на много страни в съюза да намалят притока на имигранти, най-вече от Близкия изток и Африка.

Анализаторите от стратегическата агенция на Франция са посочили, че възстановяването на граничния контрол между 26-те държави от Шенген ще намали БВП с 0,8% спрямо равнището, на което би бил той, ако контролът не бъде имплементиран отново. Сред причините за спада на БВП на Стария континент ще са задръстванията по граничните пунктове между отделните държави, както и възстановяването на администрацията, необходима за съблюдаване и регулиране на човекопотока. Освен това ограниченията върху пътуването ще нанесат удар върху туристическите посещения между отделните държави и ще намалят търговията между тях, смятат още представителите на France Strategie.

Краткосрочните разходи за възстановяване на граничния контрол, макар никак не пренебрежими, ще бъдат ограничени, но ако движението на хора бъде ограничено за постоянно, то ще окаже изключително осезаем ефект върху търговията и заетостта в дългосрочен план“, посочва ръководителят на институцята Жан Писани-Фери пред Financial Times.

Според анализаторите възстановяването на граничните контроли ще струва на икономиката на Франция между 1 и 2 милиарда евро в краткосрочен план, като само туризмът в страната ще изгуби между 500 милиона евро и 1 милиарда евро годишно. Изчисленията на France Strategie показват, че в следствие на граничния контрол до 10 000 французи, работещи в Белгия, Германия, Испания, Люксембург и Италия ще изгубят работата си, което ще коства на икономиката допълнителни 300 милиона евро. Разходите за обслужване на камионите, превозващи стоки към Франция, са оценени на до 120 милиона евро годишно.

От друга страна, ако ограниченията пред свободното движение на хора останат активни в дългосрочен план, загубите за френската икономика могат да достигнат 10 милиарда евро годишно. Няколко академични изследвания изчисляват, че ползите за безпаспортното пътуване между европейските държави са увеличили търговията с между 10 и 20%.

Някои държави, сред които са Германия и Франция, вече задействаха клаузата за спешни ситуации в Шенгенското споразумение, позволяваща им да извършват гранични проверки на влизащите имигранти. Берлин се възползва от тази възможност още през миналата година, тъй като страната е най-предпочитаната дестинация за стотици хиляди търсещи подслон бежанци. Франция въведе по-стриктни контроли след терористичните атентати в Париж през ноември, при които бяха убити 130 души. Периодът, през който ограниченията могат да бъдат активни, е до 6 месеца, но те могат да бъдат удължени от Европейската комисия.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 21.03   1191 г. – Целестин III става римски папа. 1201 г. – Българо-византийски войни: Започва Обсадата на Варна. 1590 г. – Персийско-османска война...