От началото на годината гражданите, които се осигуряват за своя сметка, са с непрекъснати здравноосигурителни права, само ако са плащали вноските си за здраве редовно през последните три години.
Пропуск от три месеца за целия този период е достатъчен, за да бъдат прекъснати здравноосигурителните им права и да се наложи да заплащат всички медицински услуги, които искат да ползват. Периодът, за който трябва да е платено, се брои до началото на месеца, предхождащ месеца, в който е оказана медицинска помощ, платена от Националната здравноосигурителна каса, пише приходната агенция.
Здравноосигурителните вноски се правят до 10 число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. От януари 2010 г. месечната здравноосигурителна вноска за гражданите, които се осигуряват сами, е не по-малко от 16.80 лв.
Най-лесният начин за проверка на здравноосигурителния статус е на сайта на НАП и чрез електронната услуга "Здравен статус". Друг вариант е обаждане в колцентъра на приходната администрация - на телефон 0700 18 700, на цената на един разговор. Проверка може да се направи и на място, в офисите и в териториалните дирекции на НАП в страната.
Възстановяването на правата става, след като се платят всички дължими здравноосигурителни вноски и лихвите към тях. Плащането може да се извърши по банков път, с пощенски запис или по Интернет чрез електронната услуга на НАП за плащане на данъци и осигурителни вноски. На сайта на НАП могат да бъдат намерени примерни платежни нареждания и пощенски записи.
Информацията за плащането на здравноосигурителните вноски обаче не постъпва в същия ден, в който е направено плащането в банката. При необходимост от спешен прием в болнично заведение, НАП може веднага да издаде удостоверение, че гражданинът е с непрекъснати здравноосигурителни права. Това става в съответния офис или териториална дирекция на НАП, след представяне на копия на вносните бележки за направените вноски.