ИТ компаниите, работещи с крайни клиенти, очакват в бизнеса им през 2009 - за първи път от 11 години насам, да има спад между 10% и 30%. Това показват резултатите от XV поредно годишно Национално проучване на междуфирмения пазар в страната - IT Survey Bulgaria 2009.
Единствено в сегмента на компютърните услуги компаниите очакват ръст и през настоящата и през следващата година. Дори и в продажбите на софтуер и на консумативи се отчита и очаква спад.
26 вида хардуер, 187 световни и български ИТ марки и 45 компании - дистрибутори на ИТ продукти, са изследвани и номинирани в изследването. В проучването са взели участие дилърски фирми от 22 града в България.
Резултатите от изследването ясно показват и високото ниво на навлизане и използване на Интернет в бизнеса на ИТ компаниите. Докато през 2004 едва 21% от междуфирмения ИТ бизнес се е състоял в мрежата, пет години по-късно този процент достига 70%.
В изследването като цяло се отчита спад на одобрението към вносителите на ИТ консумативи. Най-сериозната причина е, че самите дистрибуторски компании са притиснати с намаляващи кредитни линии, завишени изисквания за постигане на продажби и за разплащане на ордерите в съкратени срокове от страна на вендорите, високите лихви по кредитите, които ползват, увеличаващата се конкуренция по между им в условията на падащ пазар и като следствие - нисък или нулев марж, а дори и продажби под стойността на продукта.