Втора поредна година на спад в оборотите, макар и с известно забавяне, очакват над 500-те технологични компании в България, работещи с крайни клиенти, показват резултатите от XVI поредно годишно Национално изследване на междуфирмения ИТ пазар в страната - IT Survey Bulgaria 2010, проведено от агенцията за бизнес изследвания и анализи CBN Pannoff, Stoytcheff & Co.
В анкетата са взели участие дилърски фирми от 19 града в България с над 80 млн. лева сумарни продажби, които имат общо 785 служители.
Най-тежък е прогнозираният от компаниите спад в бизнеса с продажбите на компютърен хардуер Той е еднакъв както за базираните в София, така за тези, базирани в по-малките градове. Оптимизмът остава за 2011 г. - в пъти по-голям за столичните фирми.
При бизнеса с консумативи ИТ фирмите задържат спада на пазара, а бизнесът извън столицата се чувства малко по-комфортно.
В продажбите на софтуер компаниите от столицата са в по-добра позиция, докато на по-малките пазари в страната спадът в приходите се очератва неизбежен.
Единственият сегмегнт в бизнеса на технологичните компании с гарантирани добри новини са услугите. Индексите са позитивни както за предходната и за тази, така и за следващата година.
Изненада е, че за първи път от 2004 година насам, относителният дял на направените през Интернет поръчки към вносителите в столицата намалява. Личният контакт, даващ възможност за договаряне на по-изгодни цени и условия, очевидно надделява в София, докато тенденцията за страната е точно обратната.
Продажбите на технологичните компании през Интернет на ИТ продукти като цяло се увеличават, но е обезспокоителен фактът, че броя на фирмите с електронни магазини вместо да расте - намалява. Очевдно кризата е направила нерентабилни разходите за поддържане на Интернет сайт за продажби поради малките обороти.
Прогнозите на технологичните компании за бизнеса им през 2011 са оптимистични и позитивни във всички направления, като надвишават средно с 2 пункта прогнозите, дадени за 2010.