Тадаши Ишии, президент на най-голямата рекламна агенция на Япония, обяви, че през януари ще напусне поста си след скандал в Dentsu със служителка, която се самоуби от преработване.
Трагичният инцидент стана през декември 2015г. и гибелта на Мацури Такахаши стана повод за официално разследване на подобна практика. Възпитаничка на водещ универститет и с обещаващи заложби, тя е била накарана да работи през октомври 105 часа отвъд официалното ѝ работно време. Това довело момичето до депресия и "кароши", както наричат в Япония състоянието "смърт от работа".
В официалния доклад след обиските и разследването се казва, че на много места в страната няма ограничения за часовете извън работното време, които освен това и се заплащат несъответно. В повече от 20% от компаниите е установено, че персоналът е каран да работи по повече от 80 часа месечно, колкото е законния срок.
Ишии пое пълната отговорност за смъртта на Такахаши и съобщи, че един от работодателите в Dentsu е предаден на прокуратурата.
"Ройтерс" обяснява, че в Япония съществува особена култура на работното място, съгласно която много служители се чувстват благодарни и задължени на работодателя, че ги е наел. Това прави много трудно напускането, дори когато условията станат нечовешки. Други – предимно новонаетите – чувстват, че трябва да покажат особено старание и да работят извънредно, за да имат шанс да се издигнат.
Правителството се опитва да въведе по-строги правила за работодателите, но критиците казват, че то е оставило твърде много неща на саморегулиране.
"Проблемът не е само в Dentsu", написа "Асахи Шимбун", един от най-многотиражните вестници в страната, който също би предупреден през декември, че служителите му се преработват. "Това е сложна тема, свързана с повишаването духа и производителността на работещите и подобряване печалбите на компаниите."