Изцяло нов Закон за Българската народна банка ще замени сега действащия при влизането на България в еврозоната, планирано за 1 януари 2025 г. Нормативният акт е публикуван за обсъждане в правителствения Портал за обществени консултации.
Това представлява създаването на правна рамка за напълно различен режим на парична политика спрямо паричния съвет, установен през 1997 г. С оглед на това се предлага приемането на изцяло нов Закон за БНБ, се казва в мотивите към нормативния акт.
Сред нововъведенията са уреждане статута на еврото като парична единица, определяне на дизайна на национална страна на разменните евромонети, пускане и изваждане от обращение, замяна, обмяна и възпроизвеждане на евробанкноти и евромонети.
Текстове предвиждат БНБ да може да емитира евромонети в обращение (разменни), възпоменателни и колекционерски евромонети от благородни метали и мед. Тя ще определя дизайна на националната страна на разменните и възпоменателни евромонети, които емитира, както и дизайна, номиналната стойност и техническите характеристики на колекционерските евромонети, които емитира.
Ново правомощие е БНБ да осигурява и контролира печатането на евробанкноти и сеченето на разменни, възпоменателни и колекционерски евромонети в страната, както и опазването и съхраняването на непуснати в обращение евробанкноти и евромонети и опазването и унищожаването на негодни или извадени от обращение евробанкноти и евромонети.
В закона се предвижда изрично в какви видове активи и инструменти могат да се инвестират резервите на БНБ. Спрямо действащата рамка се предлага разширяване на оценките за кредитно качество на някои инструменти - вместо инструменти, оценени с двете най-високи оценки на две международно признати агенции за кредитен рейтинг, ще се приемат инструменти, оценени с трите най-високи оценки на две международно признати агенции за кредитен рейтинг. Целта е да се разширят инвестиционните възможности с добавянето на инструменти, които осигуряват възможност за по-висока доходност при поемане на малко по-висок кредитен риск, е записано в мотивите към законопроекта.
С присъединяването към валутния съюз България предстои да внесе изцяло дела си в записания капитал на ЕЦБ. Досега страната е внесла 3.75% от записания капитал, а предстои да плати още -0.9832%, или 102.4 млн. евро, е посочено в мотивите.
Не се променя структурата на централната банка. Управителят на БНБ ще продължи да осъществява цялостното ръководство, но и ще участва в определянето на паричната политика на Европейския съюз. Запазва се обособяването на три основни управления в банката - "Емисионно", "Банково" и "Банков надзор", като се регламентират техните функции.
Ново предложение в Закона за БНБ е да се предвидят изискванията, на които следва да отговарят лицата, за да бъдат назначени за служители. В мотивите се отбелязва, че не може да бъде служител на БНБ лице, което е:
народен представител или общински съветник,
заема ръководна или контролна длъжност на национално равнище в политическа партия,
едноличен търговец,
неограничено отговорен съдружник в търговско дружество,
управител, търговски пълномощник, търговски представител, прокурист, търговски посредник,
ликвидатор или синдик,
член на орган на управление или контрол на търговско дружество или кооперация,
лице, което е в определена връзка с поднадзорно лице.