За периода 1 януари - 30 юни 2011 г. износът на обработена дървесина за трети страни (извън ЕС) е нараснал почти двойно спрямо миналата година и надхвърля 670 хил.тона, съобщиха от дружеството "Свилоза", като се позовават на данни от Браншовата камара на дървопреработвателната и мебелна промишленост.
Основно увеличението се дължи на засилено търсене от Турция, в това число и на реекспорт за Ирак. От 2010 г. продължава и тенденцията за увеличаване износа на дървесина за страните от Европейския съюз като Румъния, Австрия и Гърция.
Oт компанията още съобщиха, че дъщерното дружество "Свилоцел" е постигнало по-висока от очакваната печалба през първото полугодие на 2011 г. Също така са отчетени най-ниските променливи разходи за производство на един тон целулоза от реконструкцията в края на 2007 г.
Реализираната печалба е в размер на 6 322 010 лв., което е с 1 239 867 лв. повече от прогнозите в началото на 2011 г. Обемът на произведената продукция за периода е 61 426 тона сулфатна избелена целулоза. Реализираната на пазара целулоза е 64 815 тона, като 62 507 тона са били за износ, а 2 307 тона за вътрешния пазар.
"Засиленото търсене на технологична дървесина не води до очакваното разширяване на предлагането и до по-доброто отглеждане на българските гори, а напротив - конкуренцията на пазара създава условия за спекулации и дефицит", смятат от компанията и се надяват, че в най-скоро време в страната ни ще заработи реален пазарен механизъм, свързан с организацията на дърводобива и отглеждането на българските гори.
„През първото полугодие не възникнаха затруднения с доставките на основни суровини, материали или консумативи, които да налагат ограничаване или спиране на производството. Във всички направления се работи с алтернативни доставчици, което ни осигурява постигането на най-добра пазарна цена за продукта и е гаранция за навременност на доставките", каза Михаил Колчев, изп. директор на "Свилоза". „Наблюдаваше се единствено тенденция на ограничаване обема на доставките на технологична дървесина още през второто тримесечие на 2011 г., но причина за това най-вероятно е големият износ от страната", допълни още той.
За поддържане на равномерно натоварване на производствените мощности, „Свилоцел" е въвел бонусна система за стимулиране доставката на дървесина в завода още през месец юни 2011 г., въпреки че в други години тази мярка се прилага само през зимните сезони. Ако и това не даде резултат през месеците юли и август, се очертава отново спиране на завода за дълъг период от време през есента - минимум 30 дни, което ще повлияе негативно, както на крайния финансов резултат, така и на утвърдените извоювани позиции на пазарите на целулоза в Европа.