Uber е най-високо ценена частна компания в света, но в Азия се зараждат изкючително бързо растящи стартъпи. Ето някои от тях:
Xiaomi
Пазарна стойност: 46 млрд. долара; набра 2,45 млрд. долара на първичното си публично предлагане.
Xiaomi е най-големият производител на смартфони в света и е втората най-скъпа технологична компания в света след Uber. Xiaomi, което означава „малък ориз“, има силна фен-база, въпреки че основният ѝ конкурент в страната Huawei Technologies също печели позиции на пазара на мобилни устройства. Xiaomi вече разширява продажбите си извън Китай, целейки се в развиващите се пазари като Бразилия и Индия.
Meituan-Dianping
Пазарна оценка: около 20 млрд. долара; набра поне 2,51 млрд. долара на първичното си публично предлагане
След мега сливане през октомври китайският вариант на Groupon – Meituan се сля с местното копие на Yelp – Dianping. При първичните си предлагания двете успяха да наберат съответно 1 млрд. долара и 1,5 млрд. долара.
Китайските компании се конкурират за контрола върху онлайн и офлайн преживяването на потребителите си, което подтикна Meituan и Dianping да работят заедно. Преди броени дни Wall Street Journal предаде, че китайският интернет гигант Tencent е инвестирал 1 млрд. долара в новата компания.
Didi Kuaidi
Пазарна стойност: 16,5 млрд. долара; общо борсово финансиране: 4 млрд. долара.
При друго слиуване в Китай се създаде най-големият конкурент на Uber, след като две конкурентни приложения – Didi Dache и Kuaidi Dache се обединиха срещу американската компания. От тогава досега Didi Kuaidi инвестира значителни суми в американския конкурент на Uber – Lyft.
Lufax
Пазарна стойност: 10 млрд. долара; общо борсово финансиране: 495 млн. долара.
Lufax, която беше създадена преди 4 години, е най-големият пиър-ту-пиър кредитен стартъп на наситения кредитен пазар в Китай. Към 1 юли тази година компанията има 10 милиона регистрирани потребители.
Zhong An
Пазарна стойност: 8 млрд. долара; общо борсово финансиране: 934 млн. долара.
Zhong An е едно от малкото начинания, в което гигантите Alibaba и Tencent си партнират. Застрахователната компания събра финансиране на стойност 1 млрд. долара по време на първично предлагане, което я превръща в един от претендентите за лидерската позиция на местния онлайн застрахователен пазар.
DJI Innovations
Пазарна стойност: 8 млрд. долара; общо борсово финансиране: 100 млн. долара.
DJI произвежда най-популярният дрон в света. Компанията е производител и на летателното устройство, което се разби на поляната пред Белия дом. Приходите от продажби на дрони възлизат на повече от 1 млрд. долара при продадени около 400 хил. апарата само за последната година. На първично предлагане през май компанията набра 75 млн. долара, но се предполага, че компанията е набрала още 30 млн. долара през първите няколко години от съществуването си.
VANCL
Пазарна стойност: 3 млрд. долара; общо борсово финансиране: 522 млн. долара.
Основана преди десет години, VANCL е онлайн магазин за дрехи, таргетирани най-вече към младите и стратегията на компанията наподобява тази на японската Uniqlo, с тази разлика, че VANCL продава само онлайн.
Ele.me
Пазарна стойност: 3 млрд. долара; общо борсово финансиране: 1,09 млрд. долара.
Ele.me е изгряващата звезда на китайския пазар за доставка на храни по домовете. Компанията, чието име на китайски означава „гладен ли си?“, вече има повече от 40 млн. клиенти в 260 града. Основните ѝ конкуренти са Meituan и социалната мрежа Baidu.
Koudai Shopping
Пазарна стойност: 1,45 млрд. долара; общо борсово финансиране: 362 млн. долара.
Tencent е основният инвеститор в Koudai, като с тази стъпка гигантът се опитва да намали влиянието на империята за онлайн търговия на Alibaba. Приложението позволява на търговците да продават стоките си чрез WeChat и Weibo, а потребителите им могат да ги поръчват директно.
Tujia
Пазарна стойност: 1 млрд. долара; общо борсово финансиране: 400 млн. долара.
Tujia е китайксият отговор на Airbnb. За разлика от американската компания, китайският ѝ конкурент предлага по-пълно обслужване, включващо и почистване и инспектиране на домовете за споделено живеене. Въпреки това пазарната оценка е значително по-малка от тази на Airbnb, която възлиза на 25,5 млрд. долара.
Mogujie
Пазарна стойност: 1 млрд. долара; общо борсово финансиране: 200 млн. долара.
Китайският Pinterest – Mogujie, позволява на жените да създават фото колажи, но и на търговците да използват креативността им. Според сайта той има 35 милиона активни потребители и средни парични транзакции на месец, възлизащи на 48 милиона долара. През март Wall Street Journal коментира, че сайтът ще опита да набере допълнителни 300 млн. долара на борсите.