Въпреки икономическия растеж на България през миналата година, бизнесът може да постигне много повече, но се наблюдава липса на знание. Това изтъкна Никола Стоянов от Министерството на икономиката в лицето на Агенцията за насърчаване на малките и средни предприятия (АНМСП) по време на пресконференцията относно конференцията ТОС – „Теория на ограниченията“. Той заяви още, че агенцията ще се постарае да подпомогне повишаването на познанията на мениджмънта, отчасти прилагайки и системата ТОС, като АНМСП разпространява информация за нея и сред компаниите.
Теорията на ограниченията (Theory of constraints, ТОС) е приложима за всякакви организации – от образованието до бизнеса, посочи Мартин Йорданов, бизнес консултант и предприемач. Тя е система за вземане на решения, разработена от Ели Голдрат, според която пред компаниите винаги има ограничения за постигане на целите им, а целта ѝ e да идентифицира трудностите пред фирмите и да спомогне за реорганизирането на бизнеса около тях. ТОС успява да разгледа „цялата картина“ от „край до край“, изтъкна още Йорданов.
С ТОС с „минимални ресурси и за много кратко време могат да се постигнат много добри бизнес резултати“, коментира Деан Манев, директор на Man`s Fashion Cluster. Целта на Голдрат е била да накара бизнеса да се съсредоточи около ограниченията и най-вече как да съкратим срока на производство, за да има по-добри печалби. Днес ТОС използват компании като Hitachi, Toyota, Nissan и други. В основата на ТОС стоят „четирите стълба“ – присъща простота, всеки конфликт може да бъде разрешен, хората са добри, всяка ситуация може да бъде значително подобрена. Друг основен фокус на системата е липсата на инвестиции, като промяната може да бъде постигната посредством реорганизация на вече съществуващите възможности.
ТОС се използва и от японското правителство при всички обществени поръчки, посочи Йорданов. Според него 60% от всички проекти в света не отговарят на условията за срок, цена или качеството.
Един от методите за ТОС тиймбилдинг, който е уникално предложение за развитие на колектива вътре във фирмите, е т.нар. „фолкнетика“, изтъкна още Йорданов. Чрез него може да се подпомогне стандарта на живота чрез български народни танци, а освен това се повишава производителността и продължителността на живота. Същевременно „фолкнетиката“ може да подпомогне и туризма в България, смята Йорданов.
По време на международната конференция ще бъдат разгледани теми като увеличаването на продажбите; управление на проекти с фокус върху срока, цената и качеството; дистрибуция и управление на запасите; управлението на производството и съпротивата в компаниите.