Потребителското и бизнес доверие в еврозоната достигнаха през юни до най-високите нива от преди глобалната финансова и икономическа криза, отразявайки ускоряващият се икономически растеж и рязко намалелите опасения за политическото бъдеще на ЕС след важните избори, проведени във Франция и Холандия, на които гласоподавателите на дадоха своето доверие на партии, желаещи оттегляне от единния валутен съюз.
Според последно проучване на Европейската комисия, индексът, измерващ икономическото доверие в еврозоната, скочи изненадващо силно през юни до 111,1 пункта от 109,2 пункта през май, докато очакванията на финансовите пазари бяха за негово доста по-скромно повишение до 109,5 пункта.
Това е най-високото ниво на индекса от август 2007-а година насам - повече от година преди да стартира световната финансова и икономическа криза. ЕК регистрира солидно повишение на икономическото доверие във Франция в отговор на победата на Еманюел Макрон на проведената през май президентска надпревара и убедителната победа на неговата партия на последвалите парламентарни избори. Неговата проевропейска партия обеща да подобри тромавата регулация на трудовия пазар и да проведе реформи, които да доведат до по-експанзивен растеж на втората по сила икономика в еврозоната. Силен ръст обаче регистрира и индексът на икономическото доверие в Германия, както и този за Холандия, докато аналогичният индекс за Испания нараства по-предпазливо, а за Италия остава на нивото от предходния месец.
Индексът, определящ бизнес климата в еврозоната, който е индикатор за фазата на текущия бизнес цикъл, нарасна през юни до 1,15 пункта от 0,9 пункта през май, достигайки най-високо ниво от април 2011-а година. Последното проучване на Европейската комисия отчита и силно нарастване на доверието в индустриалния и промишлен сектор, както и в търговията на дребно и в строителството при по-слабо подобрение на доверието в сферата на услугите.
Окончателният индекс на потребителското доверие в еврозоната нарасна през юни до 16-годишен връх от -1,3 пункта спрямо -3,3 пункта през май, потвърждавайки предварителната оценка на ЕК. По този начин потребителското доверие надвиши своя пик от средата на 2006-а година, достигайки най-високо ниво от април 2001-а година насам. Индексът, оценяващ потребителските инфлационни очаквания за следващите 12 месеца, се повишава през юни до 13,0 пункта от 12,8 пункта през май, но в същото време аналогичният ценови индекс в промишления сектор се понижи до 7,2 от 8,2 пункта през предходния месец.