Въвеждането на еднодневни винетки ще доведе до много големи преки разходи по отпечатването и по тяхното разпространение. Това заяви председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Лазар Лазаров пред Novinite.bg.
По думите му практиката показва, че най-голям брой краткосрочни винетки се продават по граничните пунктове. Според него въвеждането на такъв стикер автоматично ще намали броя на продадени седмични винетки, тоест вместо стикер с цена 15 лева, колкото струва седмичната винетка към настоящия момент, транзитно преминаващите масово ще купуват винетки, които ще бъдат на по-ниска цена. Това автоматично ще удари бюджета на държавата за пътища, посочи инж. Лазаров. От своя страна пък това ще намали възможността за инвестиране и ремонти, което ще допринесе за още по-лошото състояние на пътната ни мрежа, която и в настоящия момент е недофинансирана.
Според него друг проблем пред дневните винетки е и по-сложният контрол.
„Те ще бъдат с перфорация, пак ще започне лепенето на дневни винетки по предните стъкла, трудно разпознаваеми са, няма да могат да бъдат локализирани нарушителите по време на движение, както в момента го правят пътните полицаи, които имат достатъчно рутина и опит. И така хората или трябва да бъдат спирани, което ще удължи времето и ще наруши комфорта на пътуването им, или ще бъдат пропускани нарушители, което отново ще рефлектира негативно върху приходите на пътната агенция“, обясни инж. Лазаров.
Той бе категоричен, че ако бъде въведена дневна винетка, то тя би била най-скъпата, отнесена към разпределянето на цената като дневна тарифа за преминаване по републиканските пътища. Най-евтината тарифа на ден си остава годишната винетка.
„Когато разделим сумата 97 лева на 365 дни, получаваме 26 стотинки на ден. Няма как такава цена да постигнем с дневна винетка. Само разходите за отпечатването при нея ще са по-високи от тази цена, а към тях се прибавят разпространителските такси - общо това са около 5% от цената на съществуващите към моента стикери. Цената на дневната винетка ще бъде съотнесена към цената на съществуващите винетки - месечната винетка е 30 лв., седмичната -15 лева, цената на дневната винетка вероятно ще варира около 10 лева. Което автоматично ще я направи безсмислена. А тези 5 лева разлика в цената ще ни дойдат като удар върху бюджета, защото транзитнопреминаващите, които минават еднократно, ще изберат, разбира се, по-ниската цена. Ако са 1 милион автомобила, това са 5 милиона лева. А толкова струва рехабилитацията на 10-15 км път някъде, където състоянието е трагично“, обясни директорът на АПИ.
Цялото интервю с инж. Лазар Лазаров може да прочетете в novinite.bg.