Тенденцията показва нарастване на интереса към първокласни търговски и офис имоти в големите градове. Вижда се потребност от нов, качествен продукт при жилищния и индустриалния сегмент, показва анализ на Colliers International.
Интензивният ръст на аутсорсинг индустрията в страната води до промяна на пазарната конюнктура в офисния сегмент. Компаниите от този сектор продължават да са основен двигател в търсенето на офис площи (52%). В София се покачва интересът към офиси клас А, предимно около бул. „Цариградско шосе“, Бизнес Парк София и бул. „България“. Районът около новия проект Capital Fort все по-често влиза във фокуса на компаниите.
Проучването за нагласите на аутсорсинг операторите в страната показва, че 83% от тях очакват приходите им за 2015 г. да са по-високи, в сравнение с 2014, а 60% планират ръст в броя на служителите си, като стремежът е откриването най-често между 100 и 200 нови работни места.
Увеличава се броя на фирмите с офиси извън столицата, предпочитани градове са Варна, Пловдив и Бургас. Незаетите офиси в 22 проекта клас А намаляват почти наполовина и общият им обем към края на 2014 г. е 20,360 кв. м. Стабилното търсене и оскъдните свободни площи в тези проекти дават първи сигнали за обръщане на пазара от диктуван от наемателя към пазар на наемодателя.
През втората половина на 2014 г. предлагането на модерни индустриални и логистични площи в София отбелязва лек ръст с по-малко от 3%. Той се дължи на значителен брой малки проекти и на новопостроения склад от 6000 кв. м в логистичен парк East Ring.
В национален план България дава все по-сериозна заявка да се превърне в „хъб“ за изнесени производства на автомобилни компоненти. Анализ на Colliers показва, че 56% от откритите чуждестранни производства в България през последните две години са свързани именно с автомобилния сектор. Страната е в полезрението на инвеститорите, но се конкурира с държави от региона - Унгария, Чехия, Словакия и съседните Македония и Сърбия.
В сегмента на търговските имоти предлагането на площи в търговски центрове в София нараства с 29% през втората половина на 2014 г. с откриването на проектите Sofia Ring Mall (69 000 кв. м.) и Mega Mall (24 000 кв. м.). Повече от 87 000 кв. м. са усвоените площи в столицата за последните шест месеца, което е най-високата стойност като обем от 2010 г. насам. Нови марки, които влизат на българския пазар са Mango (директно), Notos Galleries, Calzedonia и FUNtasy Ring Park.
Отправяйки поглед към страната, след затварянето на The Strand в Бургас и Mega Mall Ruse, oбщият обем търговски площи достига 783,260 кв.м., а индикаторът наситеност на търговски площи общо за България - 108 кв.м./ на 1,000 души население.
Интересът от страна на големи търговски оператори към локации извън моловете продължава в две направления – обекти на главни търговски улици и търговски паркове. Реновацията и обединяването на фрагментирани площи на главните търговски улици ще подобрят атрактивността за експанзия на големите оператори.
През последната година главните търговски улици в четирите големи града в страната отчитат стабилни нива на заетост. Свободните площи на търговски улици в София са в размер на 6%, а на бул. „Витоша“ – 7%.
Пазарът на специализираните търговски формати от типа „big box” показва нова тенденция –преминаване на международните вериги към местни оператори - сигнал, че българският капитал оценява положително пазара. Най-много новоткрити магазини при хранителните вериги за последните шест месеца имат Billa (6) и Lidl (3). Френският спортен гигант Decathlon откри първите си обекти извън София - в Пловдив и Варна.
Жилищният пазар в средно висок и висок клас комплекси дава положителни индикации през 2014г. - стабилно търсене, удвояване на запитванията за къщи, възобновяване продажбите на имоти на етап строеж и активизиране на инвеститорския интерес към стартиране на строителство. В условията на продължаващо понижение на лихвите по депозити се засилва тенденцията за покупка на жилища в комплекси с цел инвестиция - 33% от всички продадени имоти, или ръст от 14% на годишна база.
Цените на жилища в средно висок и висок клас остават стабилни, в границите 800 - 1 450 евро с ДДС за кв. м. Липсата на качествен продукт в сегмента води и до опити за спекулативно покачване на цените при вторични продажби. Разликата между офертна и покупна цена се стопява.
И тази година предвиждаме да продължат покупките на жилищни имоти с цел доходност и сделките с къщи в сегмента. Ограниченото предлагане на качествен продукт ще създава предпоставки за подновяване реализацията на продажби „на зелено“.
Имотният сектор в страната запазва стабилни показатели и бележи тенденция за нарастващо търсене на качествени имоти при повечето сегменти. Очакванията ни са свързани с възобновяване на инвеститорския интерес и реализацията на по-мащабни проекти през 2015 г.