Предложенията за изменение на Закона за движение по пътищата не са лоши и частично ще доведат до резултати в борбата срещу "черния" пазар на книжки. Това заявиха представители на Националния авто-инструкторски съюз, които коментираха промените, представени тази сутрин от транспортния министър Александър Цветков.
Промените в Закона предвиждат да бъдат сложени камери в изпитните коли и залите в центровете за подготовка на кандидат-шофьори. От съюза дадоха и свои предложения, които според тях също трябва да залегнат в изменения закон.
Контролът да премине в образователното министерство
Обучението на кандидат-шофьорите трябва да бъде контролирано от образователното, а не от транспортното министерство.
"Не може един и същи държавен орган да издава разрешителни на школите, да осъществява контрол на обучението и да изпитва курсистите. Трите дейности, "под шапката" на едно ведомство, създават предпоставки за корупционни практики", категорични са от съюза.
Листовките трябва да са хартиени, а не електронни
От съюза се възпротивиха още на лансирано предложение в Закона за внедряване на електронно изпитване на кандидат-водачите.
"Листовките трябва да останат на хартиен носител. Данните от електронния носител може да бъдат манипулирани, а на хартията - никога. И след 50 години може да бъде доказано какво е написал кандидат-шофьорът", смятат от съюза.
Промяна в подхода на обучение
Дойчо Пеев от регионалната структура на автоинструкторския съюз в Бургас представи идея за промяна в подхода на обучение. Предлага се двуетапна система, по примера на 17 европейски страни.
Първият етап от обучението на кандидатите за шофьорски книжки започва на 16-годишна възраст. В автошкола се провежда теоретично и практическо обучение.
Вторият етап е само практическо обучение с придружител. Трябва да бъдат покрити между 50 до 100 часа кормуване за период до навършване на пълнолетие на кандидата. Едва след като успешно бъде взет и вторият етап, на лицето се дава шофьорска книжка.
Обучение на инвалиди
Сред предложенията на Националния авто-инструкторски съюз е застъпено изработването на специална учебна програма за обучение на инвалидни за всички категории.
Искат се оставки
На пресконференцията беше изтъкнато, че след като транспортното министерство е тръгнало да прави реформи, трябва да смени всички хора, работили с бившия директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Володя Киров. Припомняме ви, че директорът подаде оставка в началото на юли. Името на Киров беше замесено с купуване на шофьорски книжки. През лятото Красимир Георгиев - председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите, и Йонко Иванов - председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка, изнесоха данни, че 20 милиона лева годишно влизат в джобовете на изпитващи и хора от ръководството на Държавната автомобилна инспекция като подкупи.
"Със старите кадри в агенцията, които мислят по-тоталитарно, няма как да станат промените", категорични са от съюза.
"Иска се смяната на заместниците на Володя Киров и директорите на дирекции в агенцията", уточниха от съюза в отговор на въпрос на Econ.bg.
Курсовете може и да не поскъпнат
Вече се чуха мнения, че промените в Закона ще доведат до поскъпване на курсовете. Според съюза обаче не се очаква поскъпване. Аргументът: „Просто, защото ще останем без работа".
Припомняме ви, вчера Крум Крумов, собственик на столичен център за подготовка на кандидат-щофьори, заяви, че услугите ще поскъпнат. Припомняме ви, че в школата на Крумов беше направена внезапна проверка от транспортното министерство.
Коментар за исканите рокади в "Автомобилна администрация" и промяната на цените на шофьорските курсове може да чуете в прикрепения аудио файл след статията.