Актът на КАТ може скоро да "излезе в пенсия". Това ще стане след промяна на нормативната уредба, която ще засегне 90% от нарушенията на пътя. Предложението е на зам.-шефа на охранителна полиция Алекси Стратиев. Той участва вчера в семинар на "Пътна полиция" в Смолян.
В много страни от ЕС - като Франция например, полицаите на пътя могат да наложат наказание според нарушението. Ако това стане и у нас, мудната и тежка административна система с писането на актове и тяхното обжалване ще остане валидна само за тежките нарушения. Така само шофьорите, които катастрофират, шофират след употреба на алкохол или без книжка, ще се редят за номера в КАТ, където да платят актовете си. Останалите ще минават с фиш и глобите от него, както и отнетите точки ще се нанасят веднага в системата, обяснява в днешния си брой вестник "Стандарт".
Друго предложение е да се промени системата за плащане на глобите. В момента, ако водачът си плати, преди да е изтекъл срокът, то той дава 30% по-малко от сумата. Ако обаче не плати - увеличение няма. Идеята е глобите да скачат двойно, ако шофьорите не ги платят в срок две седмици след давността. По този начин се процедира в Холандия, където събираемостта на глобите се е увеличила в пъти след приемането на този закон.
В момента в страната се обработват 100 хил. фиша, които съвсем скоро ще стигнат до сгафилите шофьори. За увеличаване на постъпленията в гаранционния фонд, който финансира "Пътна полиция", се предвижда част от глобите по "Гражданска отговорност" да се вливат именно там. Тоест - парите на тези, които шофират без да имат задължителната полица, ще отиват за закупуване на нови камери например.
Над 1 млн. лв. са събрани след старта на новата система за електронния фиш у нас.