Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи имуществена санкция в размер на 556 435 лева на "Проктър енд Гембъл Интърнешънъл Опърейшънс СА", Швейцария, за извършено нарушение по Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), съобщиха от антимонополния орган.
Производството е образувано по искане на "Хенкел България" ЕООД. Дружеството присъства на пазара на перилни препарати с продуктите "Персил", "Рекс", "Первол" и "Силан".
Молителят счита, че съдържанието на телевизионната реклама на перилния препарат "Ариел Прозим 7", разпространявана в националния ефир от 15 януари до 30 март тази година, е подвеждащо.
КЗК е установила, че рекламата на перилния препарат дава информация за новаторска технология за отстраняване на петна и предотвратяване на бъдещото им появяване. Това твърдение принципно се потвърждава от независимия институт за анализи "Фрезениус", който обаче изтъква, че за да се постигне този резултат, е необходимо материята предварително да бъде третирана с рекламирания продукт минимум 10 пъти.
Излъчваната реклама на българския пазар обаче не е съдържала ясна, изчерпателна и недвусмислена информация, която да указва задължителното многократно предварително третиране на материята с въпросния перилен продукт за постигане на желания ефект. Използваният израз в рекламата "предварително изпран с Ариел Прозим 7" е нормално да се възприеме в буквалния смисъл, тоест, че и еднократно предварително изпиране е достатъчно за постигане на очаквания резултат.
КЗК счита, че премълчаването на съществена информация във връзка с действието на продукта е в състояние да подведе потребителя и да пренасочи потребителското търсене, като по този начин навреди на конкурентите.
При определяне на конкретния размер на санкцията Комисията е отчела обстоятелството, че в някои други държави от ЕС, рекламата на същия продукт е съдържала точни указания за постигане на желания ефект, докато на българските потребители това е било спестено.