Съществува значителен риск при пазаруването чрез интернет-сайтове, които не са регистрирани на територията на Европейския съюз, предупреждава Комисията за защита на потребителите (КЗП). Проблемът е в
това, че законодателството е хармонизирано само в страните-членки, а в останалите действат различни закони, които съответно поставят различни изисквания към търговците в тях. От друга страна,
контролните органи в страните от Общността нямат правно основание да регулират тези пазари.
Такъв е случаят с един български гражданин, който е пазарувал електроника от китайски сайтове. Проблеми възникнали въпреки, че по думите му, преди да поръча, е направил банкова проверка и справка в
Китайската асоциация на електронните търговци (CAIT), която е установила, че фирмите са регистрирани и активно действащи. След това от on line магазин той е заявил и заплатил с проформа фактура
лаптоп, като му е изпратено потвърждение от фирмата, че парите са получени. Посоченият срок за доставка е от 3 до 7 дни от пристигане на банковия превод. В случая той е извършен в края на януари, а
до днес поръчката не може да бъде доставена. Причината е, че търговецът изисква от своя клиент допълнителен превод за експортна митническа такса в размер, по-голям от 80% от стойността на стоката.
Потребителят отказва да го заплати с основателния аргумент, че при оферирането изрично било посочено, че в цената са включени всички такси, разходи и застраховки.
Човекът не може да получи и закупения от друг сайт мобилен телефон, също платен с проформа фактура. При тази поръчка след получаването на паричния превод доставчикът изчезнал за месец и не отговарял
на запитванията на клиента си. Когато най-после потребителят успял да осъществи контакт с него, търговецът също като колегата си поискал допълнително заплащане за покриване на митнически такси.
По повод на тези случаи Комисията за защита на потребителите уведомява широката общественост за съществуващите рискове при пазаруване чрез сайтове извън територията на Европейската общност. Съветът
на експертите е да купувате от сайтове, за които предварително имате информация от форуми или свои познати, че не са проблемни.
Сделките от разстояние са отделна търговска практика с по-различен характер, поради което за практикуването й се въвеждат допълнителни задължения към упражняващите я. Целта е осигуряване на
достатъчна защита на потребителите. Тази повишена защита включва изискването към търговците още преди сключването на договора да представят на клиентите си своето име и адрес, информация за основните
характеристики на стоките или услугите и тяхната цена с включени всички данъци и такси, а също и стойността на пощенските или транспортните разходи по доставката, в случай че не са включени в
обявената цена. Освен това търговците трябва изрично да посочат начина на плащане, доставка и изпълнение на договора, както и правото на потребителя да се откаже от него. За потребителя трябва да са
пределно ясни условията, при които стоката може да бъде върната или услугата да бъде отказана. Важна информация е и тази за периода, в който направеното предложение или цена остават актуални.
Освен това, не по-късно от датата на доставянето на стоката или изпълнението на договора доставчикът е длъжен да предостави на потребителя в писмена форма информация за името и служебния си адрес, на
който потребителят може да изпраща жалби, правото му да се откаже от сключения договор, условията и начина за упражняването на това право, както и данни за предоставяните услуги след продажбата и за
предоставените гаранции. Когато доставчикът не изпълни задълженията си по предоставянето на тази информация, потребителят има право да се откаже от сключения договор в срок три месеца от получаването
на стоката или от сключването на договора за предоставяне на услугата. От своя страна доставчикът е длъжен да възстанови на потребителя в пълен размер заплатените от него суми не по-късно от 30 дни,
считано от датата, на която потребителят е упражнил правото си на отказ от сключения договор.
Извън условията и реда, който търговецът определя за разваляне на сделката, той е длъжен да уведоми потребителите, че по закон те имат право, без да дължат обезщетение или неустойка и без да посочват
причина, да се откажат от сключения договор от разстояние в срок 7 работни дни от получаване на стоката. Разбира се, има и изключения, които са свързани с доставката на поръчки с индивидуално
договорени параметри, аудио- или видеозаписи, програмни продукти, които могат да бъдат разпечатани и т.н.
Важно е да се знае и че доставчикът няма право да приема авансово плащане, освен при изрично съгласие на потребителя. Законът забранява продажбата от разстояние на лекарства, хранителни добавки и
хомеопатични продукти, както и на продукти, представяни с лечебно въздействие.
По отношение на изпълнението на договора от разстояние, законът дава срок не по-дълъг от 30 дни, считано от датата, следваща изпращането на поръчката на потребителя до доставчика. Когато доставчикът
не може да изпълни задълженията си по договора поради това, че не разполага с поръчаните стоки и услуги, той е длъжен да уведоми потребителя и да възстанови платените от него суми в срок до 30 дни от
датата, на която доставчикът е следвало да изпълни задължението си по договора. Доставчикът може да достави на потребителя стоки или услуги със същото качество и цена, когато тази възможност е била
изрично предвидена преди сключването на договора или в самия договор. В този случай той уведомява потребителя по ясен и разбираем начин за промяната в изпълнението на договора.