КЗП: Не се предоверявайте на устните обещания на търговците

19.01.2015 | 12:04
по статията работи: Десислава Маданска
Писмената информация за продукта има по-голяма юридическа сила
КЗП: Не се предоверявайте на устните обещания на търговците
Снимка: Thinkstock/Guliver

Не се предоверявайте на устните обещания на търговците, съветват експертите от Комисията за защита на потребителите (КЗП).

От ведомството посочиха, че поне 10 % от постъпилите при тях сигнали, са свързани с оплаквания на граждани, че търговците ги подлъгват да закупят стоки или да сключат договори за различни услуги, като устно им дават обещания или поемат ангажименти, които впоследствие не изпълняват.

От КЗП обясниха, че Законът за защита на потребителите (ЗЗП) задължава търговците да предоставят предварително по ясен и разбираем начин определена информация за предлаганите от тях стоки и услуги. Тя касае основните характеристики на продуктите, крайната им цена, предупреждение за възможни рискове, свързани с обичайното им използване или влиянието, което оказват върху други стоки или услуги при евентуална съвместна употреба, условията при предоставена търговска гаранция и др. Информацията може да бъде предоставена „в писмена форма или по друг подходящ начин, който позволява възприемането й от потребителя”, което не изключва това да става и устно.

Потребителите обаче трябва да знаят, че писмената информация има по-голяма юридическа сила от устната, тъй като предоставянето й е по-лесно доказуем факт от страна на административния орган, който няма разследващи функции, казват от КЗП.

Понякога търговците прибягват до манипулации за привличане на клиенти именно като предоставят устно заблуждаваща или невярна информация, както от задължителните по закон реквизити, така и допълнителна, която дават под формата на свой ангажимент – т. нар. „по-добри условия”. Тъкмо това може да доведе до сключване на сделки, които не са изгодни за потребителите и са реализирани в условията на прилагане на нелоялна търговска практика, което обаче трябва да бъде доказано.

Експертите на КЗП съветват потребителите да предпочитат търговците, които им предоставят съществената информация за предлаганите стоки и услуги, както и всеки друг допълнителен ангажимент, в писмен вид. Това може да става чрез етикети, каталози, рекламни брошури, флаери или пък на сайта на фирмата, на табло в търговската зала, на касовата бележка или гаранционната карта и пр.

Когато подписват договор пък потребителите трябва да бъдат още по-внимателни. В никакъв случай да не поставят подписа си преди да го прочетат обстойно заедно с общите условия към него. Ако имат затруднение в разбирането на терминологията, непременно да се консултират с експерти в съответната област. Това се отнася най-вече за договорите за услуги в сфери, които изискват специфични познания, като банковите, например или такива, които са нови и неразбираеми за определена група потребители, каквито са мобилните за по-възрастните хора. Подписаният договор обвързва с дългосрочни задължения и може да бъде развален единствено в съда и то при условие, че той отсъди, че правото е на страната на потребителя.  

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....