58 сигнала са постъпили в Комисията за защита на потребителите /КЗП/ по време на Коледните празници. Статистиката показва, че средно те са от два до три пъти по малко от всеки друг ден през годината,
което означава, че на този етап пазарът е относително спокоен и търговците не са нарушавали правата на потребителите.
Оплакванията на гражданите са свързани предимно с рекламации на телевизори, DVD системи, GSM-и, вентилаторни отоплителни печки, некачествени ремонтни услуги, неиздаване на документ за продажба,
различна цена на щанда и на касата. По тези сигнали проверките приключиха. В случаите, в които инспекторите са констатирали несъответствия с разпоредбите на Закона за защита на потребителите, на
търговците са съставени актове.
Една част от поводите, по които гражданите са потърсили КЗП, са закупуване на месни изделия, които не съответстват на предварително обявената информация и други хранителни стоки, които са с влошени
качества. Тези сигнали са препратени до компетентните контролни органи за предприемане на действия от тяхна страна.
Сравнително ниският брой обаждания на националния телефон на потребителя 0 700 111 22 се проявява като ефект от превантивните масирани проверки на КЗП в цялата страна преди активното пазаруване за
Коледа и Нова година. Инспекторите на КЗП са проверили търговските обекти за коректността при обявяването на цените на предлаганите стоки и услуги, наличието на задължителната по закон информация за
тях и спазването на изискването за издаване на документ за продажба.
Освен това е било обърнато сериозно внимание на безопасността на предлаганите продукти и на характерните за периода намаления и промоционални предложения. При тези проверки са били констатирани
нарушения като липса на цена за количество в предварително опаковани продукти и необявена цена на разфасовката, когато е различна от тази за съответната мерна единица – при хранителните стоки. Други
несъответствия със законодателството са неоказване на периода при обявяване на съобщения за намаление и липса на информация на български език при продажбата на някои стоки.
Контролният орган напомня на гражданите, че ще могат да ползват телефона на потребителя 0 700 111 22 денонощно и по време на следващите пет почивни дни за сигнали за нередности в търговските обекти.