Фирмите за кредити задължително трябва да предоставят още преди отпускането на заема пълна и акуратна информация за всички условия и най-вече за сумата, която ще бъде дължима в края на периода. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред BIT по повод по-активното предлагане на тези услуги в навечерието на Коледните и Новогодишни празници.
„Търговците са задължени коректно да представят условията преди да се сключи договорът. Да кажат, че ако вземеш, например 1000 лв., ще трябва да върнеш 1500 лв. след шест месеца или една година. Трябва да се подписват договори, за да може тези клаузи черно на бяло да са написани. Важно е правилата да се спазват и хората да не бъдат хвърляни в схеми, от които трудно биха могли да излязат”, каза Маргаритов. Председателят на КЗП препоръча хората да четат внимателно договора за заем преди да го подпишат, а когато не са сигурни – нещо не им е ясно или ги смущава, да се консултират с експерти.
Комисията е извършила анализ на общите условия на над 50 небанкови финансови институции, като в резултат от това са премахнати съдържащи се в тях неравноправни клаузи.
Пример за некоректна уговорка е при предсрочна изискуемост на кредита да се начислява лихвата за целия период, а не само за времето, в което е ползван кредитът. Маргаритов посочи и други клаузи във вреда на потребителя: „Да се правят опити за начисляване на незаконни такси за уведомление, че сте просрочили с един ден падежа на вноската си. Или обтекаеми формулировки, с които потребителят може да бъде поставен в зависимост от кредитодателя и кредитът да бъде предсрочно изискуем – например да не влошава икономическото си положение, влизайки в договори с трети лица”.
Председателят подчерта, че „когато няма необходимата конкретика, не могат да бъдат вменявани задължения в тежест на потребителя” и добави, че Комисията се стреми систематично да изчиства пазара от подобен тип опити за некоректност.